Kelas tinggi


Assalamualaikum

“ Awak suka barang kelas pertama , atau barang kelas kedua ? “

“ Apalah punya jenis soalan itu ? Mestilah barang kelas pertama “

“ Semestinya barang kelas pertama ini terjaga , bukan ? “

“ Semestinya . Kalau tidak jaga elok-elok , maka jatuhlah kualitinya “

“ ISLAM mengangkat manusia itu pada kelas yang tertinggi . Sebab itu di dalam Islam , manusia itu diberikan peraturan yang menjaganya kekal dalam kelasnya yang tertinggi tadi . Sebagaimana awak lihat , dunia ini berjalan juga dengan peraturan .

Matahari ada peraturannya .
Peredaran planet-planet pun ada peraturannya .
Dalam Fizik , Kimia , ada hukumnya .
Dalam Biologi ada perjalannya .

Bukankah semua itu membawa kepada perjalanan dunia yang baik dan kemas sebagaimana yang kita lihat hari ini ? “

Mulut Afam sedikit  ternganga . Dahinya berkerut . Bukan kerana tidak faham tetapi kerana hampir sahaja tidak percaya akan kebenaran yang merenjat jiwanya .

“ Dan yang menciptakan hukum-hukum Fizik , Biologi , Kimia mengatur peraturan untuk perjalanan alam dan sebagainya itu adalah ALLAH . ALLAH yang sama jugalah yang menurukan ISLAM kepada manusia . Maka tidakkah awak melihat ? “



Catatan

Saya rasa tersentuh dengan penulisan di halaman 89 ini yang berjudul HERO karya Saudara Hilal Asyraf . Entah kenapa rasa memang macam terkesan . Kita hamba-Nya yang diberi akal fikiran disuruh berfikir dengan benar dan dalam tentang ini . ALLAH sudah beri aturan yang cantik untuk memudahkan lagi kehidupan kita di dunia kalau tak siapa nak ‘handle’ matahari tu bergerak semua ? Kita mampu ke ?

Sesungguhnya ALLAH MAHA KUASA !

Ada dengar tak kita merancang tapi ALLAH menentukan ? Ya , memang hidup kita juga perlu ada perancangan apa nak buat lepas ni . Tapi ALLAH jualah yang menentukan perancangan kita itu . Namun ALLAH akan beri keputusan yang baik walau kita pandang macam tak je . Bagaimana prasangka kita pada ALLAH sama dengan prasangkan ALLAH pada kita . Jadi bersangka baik dengan apa yang ALLAH beri . Jangan kita berputus-asa dengan Rahmat ALLAH jika kita tak nak ketinggalan mendapat Rahmat ALLAH yang SUCI .

Perancangan ALLAH LEBIH BAIK . Kita tak akan dipersiakan malah dijaga dengan rapi oleh ALLAH . Tapi pergantungan kita dengan ALLAH harus juga kuat . Dalam surah Al-Fatihah ada menyebut Hanya kepada Engkaulah berhak disembah dan kepada Engkaulah kami mohon pertolongan .

Wallahualam . 

No comments:


JAZAKALLAHU KHAIRA , SEMOGA BERMANAFAAT !