Ada juga yang tidak boleh





Assalamualaikum 

Kalau mereka boleh , aku pun boleh 

Begitulah prinsip hidup yang dipegang oleh seorang pemuda . Pantang dicabar , dia akan menyahut apa jugaa cabaran yang dihadapkan kepadanya . 

Satu hari dia hendak menyeberang sebatang sungai . Malangnya , tiada jambatan atau titi yang boleh digunakan . 

Dia berlegar-legar di sepanjang tebing mencari ikhtiar untuk menyeberang . Tiba-tiba dilihatnya sebatang kayu kecil merintangi sungai itu dari tebing sebelah sini hingga ke seberang sana . 

Bolehkah aku menyeberang sama dengan menjadikan kayu sekecil ini sebagai titi ? Dia berfikir 

Tiba-tiba dia terpandang sekumpulan semut sedang merayap di atas sebatang kayu itu . Lantas dia mendapat idea . Jika berpuluh-puluh ekor semut boleh meniti di atas batang kayu itu , mengapa aku tidak boleh ? Bukankah aku cuma seorang ? Kalau mereka boleh , aku pun boleh . Begitu detik hatinya . 

Tanpa berlengah-lengah lagi dia pun melangkah di atas batang kayu yang kecil itu . 

Debus !

Dia jatuh ke dalam sungai 


Pengajaran : Ukur baju di badan sendiri . Meneladani orang lain tidak salah tetapi perlu diseimbangkan dengan mengenal diri sendiri terlebih dahulu . Ini akan mengelakkan diri kita daripada bersikap sama ada terlalu yakin atau tidak percaya akan diri sendiri 

Sumber : Majalah Solusi isu #26 m/s 108 , Angguk geleng 

No comments:


JAZAKALLAHU KHAIRA , SEMOGA BERMANAFAAT !