Takut hilang

As'salamualaikum , 

Alhamdulillah syukur kehadrat ALLAH . Selawat dan salam buat junjungan Mulia Nabi Muhammad S.A.W . Doa buat ahli keluarga Baginda Muhammad S.A.W , para sahabat handai Baginda Muhammad S.A.W dan muslimin muslimat yang masih hidup mahupun telah meninggalkan kita di dunia ini . 

Saudara , penonton , pendengar rahimakumullah .

Setelah manusia dapat sesuatu , dia memiliki sesuatu , maka timbul pula suatu macam kesedihan , keresahan .


# APA DIA ?

Takut hilang sesuatu . Maka ada orang bersedih kerana hilang sesuatu . Hilang harta , anak , suami , isteri . Dia menjadi berdukacita . Terkadang-kadang dia hilang punca . 


# MENGAPA HARUS DEMIKIAN ?

Laa tahzan ! Jangan bersedih . Bukanlah segala apa yang ALLAH kurniakan kepada kita itu hanyalah pinjaman sementara . Tiada yang kekal .


" Tiap sesuatu di muka bumi ini akan binasa . Yang kekal hanya wajah Tuhanmu yang MAHA SUCI , MAHA MULIA " 

(Ar-Rahman 55: 26-27)


Saudara saudari sekalian , 

ALLAH beri , ALLAH tarik kembali . ALLAH beri kita harta . ALLAH juga menariknya kembali . Bukankah itu adat orang meminjam ? Kita hanyalah meminjam harta daripada ALLAH S.W.T . Dan jikapun kita katakan bahawa kita pemegang amanah ALLAH , maka sifat orang yang memegang amanah ialah suatu masa dia terpaksa memulangkan semula amanah itu kepada sang empunya . 

Ketahuilah hidup kita , mati kita , semua yang kita miliki , adalah milik ALLAH . 

Saudara saudari . Mata ini bukan milik saya . Suatu masa ia akan kabur dan ia akan hilang begitu juga saya . Telinga , mulut yang boleh berkata-kata , tangan yang boleh bergerak , tubuh yang ada tenaga , yang boleh berjalan , kaki yang boleh melangkah ke mana saja , semuanya ini adalah PINJAMAN sementara . 



# BERAPA LAMA ?

Hanya ALLAH MAHA MENGETAHUI . 


Maka jika itu kita yakini , apabila kita kehilangan sesuatu , apakah kita akan bersedih ? Tidak , kita tidak akan bersedih . 

Ada orang kehilangan anak lantas dia bersedih . Mengapa mesti dia bersedih ? Sekiranya dia yakin bahawa anak itu milik ALLAH dan sudah tiba masanya untuk dia mengembalikan semula anak itu kepada ALLAH , serahlah kepada ALLAH , yang MAHA MEMILIKI anak itu . 

Ada orang kehilangan harta benda - 1000 nilainya , 2000 , 3000 , 4000 hatta 100000 hatta berapapun , kalai kita yakin bahawa itu milik ALLAH dan sudah tiba masanya untuk ia kembali kepada ALLAH 


# MENGAPA HARUS BERDUKACITA ? 

" (Sifat orang beriman , sifat orang yang takut kepada ALLAH , sifat orang yang tunduk kepada ALLAH) , ialah mereka yang bila ditimpa musibah atau bencana , (apa pun bentuk musibah dan bencana itu) , mereka berkata : ' Kita datang dari ALLAH , akan kembali kepada ALLAH ' " 

(Al-Baqarah 2:156)


Hasbi Rabi jallallah 
(Memadailah bagiku ALLAH)

Maa fi qalbii ghaurullah 
(Tiada di hatiku selain ALLAH)

dan Muhammad Rasulullah 
(Muhammad pesuruh ALLAH)



Sumber : Buku berjudul Jangan Bersedih [Zikir Munajat & Tazkirah] . Penulis , Dr Badrul Amin Bahron . 


p/s : Ia peringatan buat saya dan semua . Jadi kita ni semua milik ALLAH yang MUTLAK . Dari-Nya juga kita pergi dan dari-Nya juga kita akan dikembalikan . Wallahualam .

No comments:


JAZAKALLAHU KHAIRA , SEMOGA BERMANAFAAT !