Rahsia muka manis

As'salamualaikum 

Abu Yazid Al-Busthami , seorang pelopor sufi , pada suatu hari pernah didatangi seorang lelaki yang wajahnya kusam dan keningnya selalu berkerut . 

Dengan murung lelaki itu mengadu : 

" Tuan guru,sepanjang hidup saya , rasanya tidak pernah lepas saya beribadah kepada ALLAH s.w.t. Orang lain sudah lelap , saya masih bermunajat . Isteri saya belum bangun , saya sudah mengaji . Saya juga bukan pemalas yang enggan mencari rezeki . Tetapi mengapa saya selalu malang dan kehidupan saya penuh kesulitan ? "


Sang guru menjawab sederhana : 

" Perbaiki penampilanmu dan ubahlah riak mukamu . Kau tahu, Rasulullah S.A.W adalah penduduk dunia yang miskin namun wajahnya tidak pernah keruh dan selalu ceria . Sebab menurut Rasulullah s.a.w salah satu tanda penghuni neraka ialah muka masam yang membuat orang curiga kepadanya "


Lelaki itu tunduk . Ia pun berjanji akan memperbaiki penampilanya . Mulai hari itu , wajahnya sentiasa berseri . Setiap kesedihan di terima dengan sabar ,tanpa mengeluh.

Alhamdulillah sesudah itu ia tidak pernah datang lagi untuk berkeluh-kesah . Sikapnya ramah , wajahnya sentiasa menguntum senyuman bersahabat. Riak mukanya berseri.


Sumber : Majalah Iman . 

Sumber blog : hanya-bicarasahaja





Tambahan saya ;

Benar , memang memek muka ni memainkan peranan yang besar dalam hidup . Kalau murung je , tak ada semangat nak lakukan apa jua kerja kan ? Kata orang , makan tak kenyang , mandi tak basah , tidur tak lena . Macam gitulah . Senyuman memaikan peranan pada otak . Jika keadaan muka kita , masam , kusam & tiada tenaga . Saya sendiri kena belajar untuk tidak masam depan ramai orang walau masalah datang pada kita . Senyum juga satu sedekah . Jadi pesanan untuk saya , tips sebegini jangan lupa untuk kita praktikkan . Ambil pengajaran daripada para sahabat Nabi Muhammad S.A.W yang terdahulu . InsyaALLAH .


p/s : Ada akak itu rindu sayalah . Hehe , saya suka akak itu rindu saya (*:

No comments:


JAZAKALLAHU KHAIRA , SEMOGA BERMANAFAAT !