Pintu hati

As'salamualaikum , 

a. erm, cantikla baju yang dia pakai nie. mesti mahal. hisy, kalaulah aku kaya (tak bersyukur@angan-angan palsu) 
b: eh? itu bukan tu ke? apa dia buat dengan brader tu kat situ? (sangka buruk) 
c: benda-benda remeh camtu pun nak cerita kat fb, hish tak malu ke? ('ujub/rasa diri bagus) 
d: oh, dia nie couple dengan orang nie rupanya, tengok sikit gambar dorang(sibukkan diri dengan hal sia-sia) 
e: hmm, dia minat orang lain rupanya. cantik pulak tu. huh, siapalah aku? (rendah diri, dan sedih dengan hal tak sepatutnya) 
f: haihh, nampak rapat dua-dua orang nie. mesti ada apa-apa nih. (sangka buruk, lebih buruk kalau diceritakan pada orang lain@mengumpat) 
g: baju kaler tu dengan beg kaler tu? hisy, tak reti match ke? ('ujub)




Saya tak rasa, orang mudah terlepas dari 'godaan-godaan' atau 'hasutan-hasutan' seperti ini
malah jujur, akur diri sendiri tak pernah terlepas

Meski tak dikhabarkan pada orang lain, bukankah bisikan hati itu hakikatnya turut mengganggu kejernihan hati? dan syaitan itu, ada saja teknik atau taktik halusnya

Baik 'memandang' di alam nyata, mahupun di alam maya

Mungkin sebab-sebab inilah, 'menundukkan pandangan' menjadi sebahagian dari perintah yang termaktub dalam Al-Quran, supaya hati kita lebih terdidik untuk tawaduk, syukur nikmat, menghormati orang lain, dan tidak menyibukkan diri dengan hal yang sia-sia, dan hikmah-hikmah yang lainnya

Hmm, mujahadah sangat sukar, bukan?
Tapi, sungguh! Allah menjanjikan kelazatan dan kemanisan iman bagi yang memenangkan!

Dan aku selalu mengulang, mencita-citakan itu
Menjadi bahagian dari akhlakku
Mahukah kau, mencita-citakan hal yang sama?

Allah, sabarkan kami dalam mujahadah kami . Amin .
 
 
Sumber : umairahshafei


Tambahan saya ; 
 
Alhamdullillah dapat berkenalan dengan akak Umairah ini sangat beruntung . Alhamdulillah , segala puji ALLAH MAHA SATU . Coretan beliau sangat tinggi . Berkaitan dengan hal ini , saya tak nafikan kalau diri saya sendiri mengalaminya , melakukannya . Hal yang kecil ini , kita sukar untuk lihatkan jika tiada yang menegur , menyampaikan apa yang benar & salah . Hal ini begitu pentinglah teguran , saling ingat mengingatkan antara satu sama lain . Berlapang dada dan jangan menafikan apa yang benar di depan mata . 
 
Orang yang berkasih-kasihan pada jalan ALLAH apabila berjumpa , lalu jelaskan satu sama lain untuk mengikis segala kesusahan daripada mereka , sebagaimana daun-daun kayu yang kering berguguran pada musim dingin 
 
(Mujahid) 

p/s : JazaakALLAHu Khaira kepada kakak-kakak yang banyak membantu saya . Love you all (':

No comments:


JAZAKALLAHU KHAIRA , SEMOGA BERMANAFAAT !