ALLAH sebaik-baik penolong

As'salamualaikum , 

Alhamdulillah , syukur kepada ALLAH S.W.T masih memberi saya keizinan untuk kita berdoa , memohon ampun dan memperbaiki kesalahan diri sendiri . Selawat dan salam buat junjungan mulia Nabi Muhammad S.A.W yang kita sayangi . Doa buat ahli keluarga Nabi Muhammad S.A.W dan para sahabat Nabi Muhammad S.A.W yang kita sama sayangi juga justeru menjadi ikutan buat kita sebagai umat ISLAM . 

Hari ni 28/2/2012 . Okay , tak lama lagi dah nak ambil keputusan SPM . Apa rasa ? Gementar ayat biasa ? Okay , sangat gementar . Katanya 22/3/2012 ini akan keluar . Memanglah saya sendiri tak tahu keputusan saya macam mana . Di kelilingi sahabat-sahabat yang sangat cerdas pemikirannya dan akal fikiran dalam belajar . Mudah-mudahan keputusan yang keluar sangat dapat menampung kami memasuki mana-mana Institu Pengajian Tinggi yang sesuai buat kami . ALLAH dah tetapkan jadi , bimbinglah kami yang lemah ini IKHLAS & REDHA terimanya dengan baik (: . Amin Ya ALLAH . 

" Orang yang terkaya adalah orang yang menerima pemberian (takdir) daripada ALLAH dengan senang hati " 

(Ali bin Husien)

Jadi , teringat borang UPU yang sekarang fasa-2 kini suda dibuka . Fasa-2 menyuruh mantan SPM seperti kami mengisi Universiti mana ingin kami pilih . Jadi sebenarnya saya sangat inginkan ditempatkan dalam kalangan suasana yang harmoni dengan sifat ISLAM . Kerana siapa tidak takut alpa dengan godaan syaitan . Hem , kalau waktu solat pun syaitan boleh ganggu . Apa lagi di waktu lain ? ALLAH nak uji . Setinggi mana keimanan kita pada ALLAH , TUHAN SEMESTA ALAM . Ujian yang datang , tanda ALLAH sayangkan kita . Cuma saya dan diri kita sendiri lihat ia lain . Astagfirulahalazim . Jauhnya kita melencong , padahal ALLAH nak bagi yang baik kenapa kita tolak .

Abu Hurairah ra berkata , sabda Nabi Muhammad S.A.W : 

" Siapa yang dikehendaki oleh ALLAH padanya suatu kebaikan maka diberinya cubaan "

Jadi saya sendiri bukan mudah nak terima kadang-kadang . Hem , tapi kalau ALLAH beri ujian nak kita matang dan faham serta berfikir dengan akal yang waras . Kalau kita tak diberi ujian , kita akan buat sesuka hati kat dunia . Tak ada warna dalam hidup . Tapi dengan ujian , kita akan berhati-hati selalu . Satu cara yang saya dengar , apa perkara yang kita lakukan , kita fikir kalau Nabi Muhammad S.A.W junjungan mulia berada bersama kita waktu tu , apa akan Baginda Nabi Muhammad S.A.W katakan . Benar atau salah perbuatan kita tu ? Saya kata pada diri sendiri , ikut haluan ALLAH dah beri dan jangan terlalu fikirkan sesuatu yang tidak perlu sebenarnya bahkan mungkin boleh jatuhkan iman kita . Nauzubillah . Jauhkan kami semua Ya ALLAH , Yang MAHA MENDENGAR doa kami ini . 

" Apabila kamu terlanjur melakukan suatu dosa , maka janganlah kamu jadikan ia sebagai sebab kamu patah hati daripada beristiqamah bersama Tuhanmu , kerana kadang kala ia merupakan dosa terakhir yang ditakdirkan ke atas kamu " 

(Ibn Athoilah) 



Semua orang pernah lakukan dosa kerana kita manusia bukan maksum . Namun , saya sendiri nak berubah juga ke arah baik . Bila lihat orang buat baik , cemburu pun ada . Tengok muka dia bersih bersinar . Mesti Iman dia kuat sangat . Hem , terfikir apa ALLAH akan ampuni kita . Tapi kenapa sikit sekali kita merintih padaNya kerana itu sahaja tempat kita memohon pada ALLAH S.W.T . LaillahailALLAH . Tiada Tuhan selain ALLAH . 

Tika hati rasa gundah , 

Biarlah ALLAH jadi penenang , 

Tika jiwa rasa sunyi , 

Biarlah Al-Quran jadi hiburan , 

Bila diri rasa sepi , 

Cukup ALLAH sebagai peneman . 


p/s : Aku terima mesej dia . Entah apa ingin aku jawab , aku berdiam dan terus berdiam . Jalan penyelesaian . Wallahualam . Terimalah Taubat hambaMu yang hina ini Ya ALLAH . Amin . Inspirasi dari sahabat handai juga ini . 


Entri lain : 

La Tahzan, Innallaha Ma'ana. 

No comments:


JAZAKALLAHU KHAIRA , SEMOGA BERMANAFAAT !