Ceria

As'salamualaikum , 

Telefon lapuk berwarna merah hitam disebelah kanan tangan berlampu , tanda ada mesej yang masuk . Silent biar macam tersembunyi sikit . 


Mesej terima ; 

Em , rindu awak jadi orang yang ceria . 


Mesej balas ; 

Dulu saya macam happening . Huhahuha . Tapi sekarang saya macam pendiam . Tapi ada baiknya kan ? 


Mesej terima ; 

Belum dijawab . . .


Mengikut di atas , bukan nak kata diri saya ni pendiam nampak baik . Bukan ! Tapi sampai dah ada yang menegur . Kenapa ni ? Awak ada masalah ke ? Diam aja ? Saya tak nak juga bersangka buruk pada orang yang bertanya kerana dia telah ambil berat tentang diri saya sendiri walau mungkin waktu itu dia ada masalah tapi masih tetap niat nak membantu saya terutama ahli keluarga saya , sahabat-sahabat saya , kakak-kakak saya dan sebagainya . Dulu memang berbeza dengan perangai serba-serbi keanakkan walau sekarang belum menjangkau 18 tahun namun kematangan perlulah ada . Baik , matang tak semestinya pada rupa . Itu kira bonuslah . Tapi cara pemikiran , tindakan , apa yang betul atau tidak . Hum , saya sekarang kenapa lebih berterus-terang ? Apakah bagus cara ini ? Untuk hal yang baik boleh kah ? 

Hati tertanya , persoalan yang terbuku dalam hati hanya ALLAH yang MAHA MENGETAHUI . Bila diluahkan , memang saya sendiri tidak tahu jawapan sebenarnya . Mana yang benar tapi ALLAH MAHA ADIL kan ? Masa yang ditunggu , dengan cara ini ALLAH nak ajar saya erti kesabaran . Ya , berkenalan dengannya bukanlah perkara mudah . Bukan mudah untuk dicorak , bukan mudah nak fahami . Diri sendiri tidak tahu , apa yang dilihat benar ? Hem , diri sendiri cuba untuk tidak ambil tahu dengan berdiam diri . Boleh ? Bukan sombong , tapi biar diri belajar nak berdiam diri . Berdiam , dengan cara ini hanya doa dapat diiringi . Ikhlas dapat dibentuk . Redha serta pasrah turut sama menjejaki . Air mata berlinangan , hati merintih . Biarlah , ikut haluan ALLAH beri . 

Biar terbuka hati , berlapang dada ini menerima . Bergetar untuk menulis , membalas mesej selepas ini . Apa biar telefon dimatikan atau langsung tidak mengfungsikannya lagi ? Laman sosial lain sudah berjaya . Lepas ini apa lagi . Menghidupkan kembali telefon seperti hadiah . Kejutan datang dengan mesej yang tidak disangka . Ohh , berterus terang walau terluka . Jangan selindung apa-apa . 


Mesej dihantar ;
Tak ada siapa teman kita ?

Mesej diterima ;

Tidak , kita ada Dia , ALLAH maksud kita . 


Mesej dihantar ; 

Ya . Benar , ALLAH tetap ada untuk kita .


Innalaha Ma'ana . ALLAH sebaik-baik penolong . 



Salam semesra angin malam , 

Yang menghembus lembut bersama segarnya embun , 

Moga menyulam rindu penyegar , 

Ukhuwah fillah antara kita berdua 

[ Salam Mahabbah daripada hamba ALLAH ]

 HIDAYAT ALLAH PERLU DICARI , BUKAN DINANTI




p/s : Mesej dari seorang kakak yang saya selalu bergaduh manja . Inspirasi daripada semua yang dikenali . Wallahualam .

No comments:


JAZAKALLAHU KHAIRA , SEMOGA BERMANAFAAT !