K O O P

As’salamualaikum,

Alhamdulillah bertemu lagi kita kembali di sini . Syukur kehadrat ALLAH s.w.t kerana memberi kita peluang untuk melihat sendiri kelemahan diri dan terus memperbaikinya selagi nyawa masih diberi kesempatan . Selawat dan salam buat junjungan besar Nabi Muhammad s.a.w  yang terpuji begitu juga ahli keluarga Rasulullah s.a.w dan para sahabat Rasulullah s.a.w . Semoga ALLAH menempatkan semua dalam syurga ALLAH yang telah ALLAH s.w.t janjikan . Sesungguhnya ALLAH Maha Menepati Janji .  Amin .

Petang tadi macam biasa , mula kerja di sekolah tersayang yang telah saya duduki sejak dari tingkatan satu hinggalah ke tingkatan 5 . Waa , sekolah ada juga berubah . Koperasi pun dah berubah . Kalau dulu simen yang sejuk , lepas tu dibaluti dengan tikar dan Alhamdulillah rezeki bertambah diganti dengan mozek yang berwarna pink . Dunia dah majulah kan ;D . Alhamdulillah , ALLAH permudahkan semuanya . Senang nak mop . HAHA . Tadi pun senarai barang nak beli alatan-alatan membasuh , mencuci , mengmop ni semua . Senarailah , macam tuala , detergen (pencuci lantai) , pewangi (tak kesah jenama apa janji wangi) . HEHE .



Okay , nak dikatakan biasalah budak-budak . Macam-macam kerenah ada . Kadang-kadang yang nak beli barang tu , yang tanya bukan tuan yang nak beli barang tu tapi kawan dia pula yang tanya . Tak apa , sama-sama susah dan senang kan ? Tapi satu yang bagusnya , budak-budak ni suka belanja kawan-kawan dia , kalau dia hutang duit dengan kawan dia , dia bayar . Its real , saya tengok sendiri depan mata . Ia terjadi depan koperasi tau tak T.T . Satu yang dapat lihat di sini , bagaimana kan kalau kita tak ada kawan ? Bosan ke ? Sunyi ke ? Hem , bagi saya kawan itu perlu ada . Sebab kita sebagai manusia saling memerlukan antara satu sama lain . Hidup kita pun , bergantung pada ALLAH , ALLAH tetapkan jadi saya sendiri bagi tahu kat diri ini , jangan sombong kalau orang buat baik kat saya . Jangan sangka buruk kata , dia ni tunjuk baik atau apa . Tapi kita contohi , InsyaALLAH okay (: . Kalau cemburu ? Cemburu kearah kebaikan tidak apa , melalui itu kita boleh contohi orang yang melakukan kebaikan itu .

Ada juga masalah yuranlah , resitlah tak bagi . Heew heew , pening tapi bagi menyelesaikan masalah pasti ada jalannya kan ? InsyaALLAH , cikgu pun kata kita tak nak bergaduh dengan parents so , satu jalan mudah ikut aja dan catat barang yang dia dah ambil walaupun bukti tidak kukuh dapat dilihat . Cehhwaahh , nak jadi peguam ke wahai fatin nur nabilah ? Heee , InsyaALLAH (; . Itulah ISLAM ITU MULIA & INDAH . Cikgu sangat-sangat bagi sokongan , adik-adik koperasi (pengawas koperasi) pun bagi kerjasama . Walau ada masalah sikit , tapi kalau dah diberi amaran sekali oleh cikgu , dia orang terus ambil langkah drastik . That’s the wright way (: . Yeah , manusia tak sempurna jadi dengan tidak kesempurnaan itu manusia saling membetulkan kesalahan . Cikgu-cikgu pun sibuk , sebab bukan satu tugas atau tanggungjawab nak kena pikul tapi banyak dan plus banyak . Apa lagi sebagai isteri kan ? Tapi itulah , kalau saya tengok pun dah penat apa lagi kalau situasi saya macam cikgu-cikgu saya ini . HUHU . Macam mana nak jadi SUPER WOMEN ni ! ;3 Ah , gediknya ~~

Tapi keseluruhannya , memuaskan . I give 4 bintang dari 5 okay ? 4/5 Alhamdulillah lah tuu . Dari tak bagi betul tak ? Mhuuaa , itulah bila dah kerja pupukan sifat

IKHLAS | AMANAH | TANGGUNGJAWAB | MESRA | BEKERJASAMA

Itulah salah satunya walaupun masih ada banyak lagi kan sebenarnya ? Yaa yaa , anda semua mesti tahu kan ? Apa perlu kita lakukan , muhasabah diri kalau sebelum ni , kita kerja tak ikhlas ke , ada cemburu dengan kawan-kawan lain ke sebab dia lebih rajin dari kita ke ? Sebab dia banyak dipuji oleh cikgu lebih dari kita ke ? Sebab dia disukai oleh ramai orang ke ? Fullstop ! Buang semua tu , ganti yang BARU . Cuba terbalikan .


# Tak ikhlas tolong cikgu – Lepas ni saya nak ikhlas tolong cikgu kerana ALLAH , banyak kali sebut ‘LILLAHI TA’ALA’ . Saya buat kerana ALLAH walaupun hanya menyapu sampah , susun barang . Semua itu . ALLAH Maha Melihat .

# Cemburu dengan kawan – Lepas ni saya nak cemburu yang POSITIF . Maksudnya , cemburu saya itu tak jejaskan iman saya , tapi meningkatkan keimanan saya dengan mengikuti kebaikan dia dengan NIAT kerana ALLAH dan nak berubah .

# Nak orang lain tengok kita buat apa – Contoh kita tengah susun barang , bila orang ramai datang kita nak orang tu tengok kita buat kerja macam kita ni rajinlah eh . SO ! BUANG ITU RIAK ! Satu tips kalau tak nak timbul riak adalah mengganggap orang lain lebih mulia dari kita . Satu tips saya kalau tak nak orang lain tengok kita buat kerja tu , kita buat sorok-sorok jadi tak ada orang nampak dan kita boleh kikis sifat tu sekaligus . InsyaALLAH .

Barangsiapa memberi,menolak,mencintai,membenci,dan menikah karena Allah,maka sempurnalah imannya


(HR Abu Daud)

Dan sebenarnya , banyak lagi tapi tak tertaip di sini . Anda pasti tahu kan jika anda pernah alami atau lihat peristiwa macam ni . Kalau niat kita nak berubah kea rah yang baik , kebaikan sudah tercatat untuk kita . Baru aja niat , belum lagi kalau kita dah buat kebaikan itu . TAPI ! Kalau keburukan , kita berniat nak buat , tapi tak lakukan , tidak ada tercatat apa-apa pun selagi kita belum lakukan . ALLAH Maha Pemurah .

Kepada semua yang mengenali diri , daku minta maaf atas salah silapku terhadapmu . Maafkan daku yang lemah dan tidak terdaya melakukan apa pun . Maafkan daku sahabat . Kepada sahabat saya , Nurul Aisyah Bt Mainor . Terima kasih sebab sentiasa ada di sampingku di dalam koperasi . Nanti kita tengok hantaran kahwin lagi tau . HAHA ;D .

Sayang untuk semua kerana ALLAH . Wallahualam . As’salamualaikum .

No comments:


JAZAKALLAHU KHAIRA , SEMOGA BERMANAFAAT !