Kerbau dan keldai

As'salamualaikum , 

Di sebuah ladang terdapat seekor kerbau dan seekor keldai yang membantu petani mengerjakan kerbun sayur . Mereka berdua bekerja keras saban hari dibawah terik matahari , enam hari seminggu .

Si kerbau yang kepenatan mencadangkan sesuatu kepada si keldai : 

Kerbau : " Apa kata esok kita berpura-pura sakit ? Bolehlah kita berehat " 

Keldai : " Eh , mana boleh ! Engkau tak nampak masih banyak lagi kerja kita yang belum selesai ? "

Kerbau : " Alaa , berehat sehari pun cukuplah "

Keldai : " Terpulanglah pada engkau , aku akan bekerja seperti biasa " 


Keesokann harinya , si keldai bekerja sendirian . Melihat si kerbau lemah tidak bermaya , pemiliknya memberikannya rumput segar untuk diragut . Sebaik melihat keldai balik dari ladang , si kerbau bertanya : 


Kerbau : " Bagaimana hari ini ? Penat ? " 

Keldai : " Mestilah penat , aku bekerja seorang diri hari ni " 

Kerbau : " Banyak kerja yang engkau dapat siapkan ? " 

Keldai : " Sedikit saja , aku bukannya gagah perkasa macam engkau " 

Kerbau : " Tuan ada cakap apa-apa pasal aku ? " 

Keldai : " Tak ada " 


Keesokan harinya si kerbau curi tulang lagi . Alasannya kurang sihat . Sebaik melihat keldai pulang , si kerbau bertanya : 


Kerbau : " Engkau okey ? Bagaimana kerja engkau hari ini ? " 

Keldai : " Aku penatlah , sedikit saja kerja aku boleh siapkan " 

Kerbau : " Tuan ada cakap apa-apa pasal aku ? " 

Keldai : " Tak ada , tapi aku ada dengar tuan berbincang sesuatu dengan tukang sembelih tadi " 


Gulp ! Si kerbau mengelabah  





 PENGAJARAN : 

SIKAP TERLALU KERAP MEMBERI ALASAN AGAR DAPAT MELEPASKAN DIRI DARIPADA SEBARANG TUGASAN HANYA AKAN MEMUDARATKAN DIRI SENDIRI . 

Sumber : Majalah Solusi isu no 40 m/s 120 . 


p/s : Semoga menjadi pengajaran buat saya sendiri dan semua . Memang kita tak terlepas dari semua ini . Memang kita sebagai manusia , tidak sempurna namun jika boleh sikap ini kita dapat kikis . Jangan terlalu memberi alasan . Jika itu tugas kita dan tanggungjawab kita , pikullah dengan baik . Kerana itu semua akan ditanya di hari kiamat oleh ALLAH S.W.T , Tuhan kita yang Maha Satu . Wallahualam .

2 comments:

ismisyahida. said...

wah.

bahaya memberi alasan. sebab dengan alasan tu kita jadi suka lari dari apa-apa. lari dari tanggungjawab. lari dari masalah.

katakan tidak untuk beri alasan. yeay!

Fatin Nur Nabilah Roslan said...

Wa'alaikumussalam , yeah ! InsyaALLAH NO MORE !!! JazaakALLAHu Khairan ;D


JAZAKALLAHU KHAIRA , SEMOGA BERMANAFAAT !