Terdetik .






As'salamualaikum semua , alhamdulillah semakin hari semakin banyak kerja sekolah yang perlu dibereskan . Begitulah kehidupan sebagai seorang pelajar , tak kan lari dari melakukan tugas-tugas yang diberikan oleh guru . Itu maknanya tanggungjawab kita sebagai seorang pelajar yang inginkan kejayaan . Semua pelajar pasti mengimpikan kejayaan untuk mengecapi bintang yang nun jauh di atas sana dengan sedaya mampu dan juga dengan usaha serta doa yang tidak pernah putus . 

 Tahun ini my SPM examination . Wah , sangat nak lompat-lompat macam main skipping . Haha , lompat ke nak terjun ? . Berbalik kepada perkara yang nak disampaikan ini , hidup ini umpama roda yang berputar . Kejap kita akan ke bawah dan kejap kita akan ke atas . Sebab itulah manusia tidak sempurna . Bagi saya , kalau kita usaha insyaAllah Allah akan balas seperti apa yang telah kita usahakan . Maksudnya , Allah akan balas setimpal dengan usaha yang kita lakukan selama ini misalnya jika usaha kita lebih ganjarannya juga lebih tapi kalau usaha kita kurang maka kuranglah ganjarannya . Hal ini persis juga seperti kita melakukan solat . Jika bacaan Al-Fatihah itu salah bacaannya , maka tidak sah dan tidaklah diterima solat itu . Lihat ? Hal ini mesti kita anggap kecil aja tapi hal sekecil inilah boleh menyebabkan ke arah yang salah . 

Allah itu Maha Adil , Allah Maha Agung dan Maha Pemurah teman-teman . Nak dibandingkan dengan kita ni , sering kali lupa padaNya , tidak bersyukur pada rezeki yang Dia berikan , lupa kepada kasih sayangNya , lupa pada tanggungjawab kita kepadaNya dan bermacam lagi . SubhanaAllah tapi Allah tetap sayang pada kita , tetap ampunkan dosa-dosa kita , tetap inginkan hambaNya masuk ke syurga dan tetap mahu menolong diri kita ke arah yang diredhaiNya . Teman-teman , pepatah ada menyebut ' biar bersusah-susah dahulu , bersenang-senang kemudian ' . Saya amat tertarik dengan pepatah ini kerana pepatah ini sangat sinonim untuk dikaitakan dengan kehidupan kita sekarang ini . 

Solat itu penting jangan jadi seperti patuk ayam . Solat perlu istiqamah dengan betul , niat yang betul dan berwuduk juga perlu betul . Saya juga manusia biasa yang tidak lari dari melakukan kesalahan . Apa yang saya tulis hanya ingin berkongsi serba sedikit tentang apa yang saya alami selama saya hidup ini . Yang baik datang dari Allah dan kesalahan dari diri saya sendiri . 




Saya budak baru belajar ,
Jika ada salah tolong tunjukkan .

No comments:


JAZAKALLAHU KHAIRA , SEMOGA BERMANAFAAT !