Berhijrah jom !




As'salamualaikum semua yang dirahmati sekalian . Bersyukur kita ke hadrat Ilahi kerana dengan izinNya dapat kita sama-sama kembali berkumpul di dunia yang sementara ini . Arus era globalisasi kini menunjukkan pelbagai peningkatan kemajuan ekonomi . Namun , apakah sosial juga meningkat maju setaraf dengan kemajuan yang ekonomi duduk sekarang ini ? Apakah sosial sudah maju dan boleh menjadi contoh kepada rakyat di negara luar ? Persoalan yang sangat dan sering kali di kupas oleh orang ramai berkenaan isu seperti ini yang tidak syak lagi pasti melibatkan REMAJA terutamanyalah .



Sejajar dengan di atas , pihak kerajaan khususnya sebagai tulang belakang rakyat bagi membangkitkan rakyat yang tahu pada masa depan dan mengetahui perihal kehidupan sebenar ini sebenarnya amat membutukan sokongan dan kerjasama yang tinggi dari kita semua as rakyat . Macam dalam kartun Wonderpats , " Apa yang penting ! Kerja sama " . Haa , kan dah terkeluar ayat kanak-kanan (!) Haa , sebagai gurau-gurau manja . Kerjasama amatlah penting kerana dengan sifat memupuk kerjasama sesama sendiri membolehkan yang susah menjadi senang . Setiap soalan itu ada jawapannya . Setiap kesulitan ada kemudahannya . Setiap yang berlaku ada hikmahnya . Jadi , mari kita sama-sama membantu masalah sosial yang semakin hari semakin bantut ilmu agamanya , semakin kurang sifat mulia sebagai seorang muslim dan muslimah dan semakin banyak ke arah kebaratan .




Marilah !



Ayuhlah !



Bangkitlah !



Sedarlah !




Kita sendiri sebenarnya sudah mengetahui kalau hidup ini tidak lama mana kan ? Kalau kita asyik nak bersuka ria , enjoy tak kira waktu dan tempat itu sama kita bersuka ria hanya seketika . Apa kita tak nak enjoy selama-lamanya . Di mana ? AKHIRAT . Mana yang kita inginkan ? Telefon yang berapa hari akan rosak atau tahan lama sampai bila-bila ? Tepuk dada tanya iman . Nak yang mana satu ? Menyesal dahulu atau menyesal kemudian kemudian hari ? Ya Allah , kami berlindung kepadaMu dari segala perkara yang tidak elok . SesungguhNya Kau Maha Pelindung . Mudah-mudahan kita menjaga tatasusila , tatacara , tatabercakap , tatainteraksi dan sebagainya kepada orang lain . Adab sopan santun kaum adam dan hawa janganlah jatuhkan atau korbankan semata-mata kerana duniawi . Acapkali kita lihat di dada-dada akhbar tentang kes pembuangan anak , masalah sosila remaja , rogol , liwat dan pelbagai lagi masalah yang dihadapi . Alaf 21 ini memang satu alaf yang sangat kritikal soal 'sosial' ini .




Sebelum pergi ke sekolah pagi tadi , saya sempat mendengar satu tazkirah pagi di IKIM.FM . Tazkirah pagi itu ada mengatakan kalau rakyat Malaysia ini , banyak terpengaruh dengan ikutan budaya barat sana tapi tidak terpengaruh dengan ikutan kemajuan barat sana . Maksudnya seperti ambil yang keruh buang yang jernih . Okay , dia seperti ini kalau budaya barat seperti bukan muhrim berpegang tangan , berpelukan , tidak menutup aurat , berfoya-foya tetapi rakyat Malaysia tidak mengikuti kemajuan di sana seperti mencipta Laptop Epal , mencipta robot , dan ciptaan yang bermanafaat yang boleh kita contohi dari orang sana . Macam dalam cerita Nujum Pak Belalang , " jarang-jarang " . Haa , bukan tak ada langsung tapi jarang-jarang dan kuranglah katakan . Apa nak saya simpulkan di sini ,  mencontohi orang lain itu bagus tapi ambillah yang baiknya sahaja dan yang tidak baik itu tidak perlu kita ambil .




Di sekolah sewaktu Sambutan Maulidur Rasul , sekolah ada menjemput seorang penceramah yang saya amat kagumi . Dalam ceramah beliau ada menyebut kalau " jadilah seorang yang bijak bukan seorang yang pandai " . Alamak (?) Garu-garu kepala ke (!) Haa , nak dinyatakan di sini bahawa konteks perkataan 'pandai' dan 'bijak' memiliki jurang maksud yang berlainan . Jika dilihat dengan mata kasar , memanglah lebih kurang je sama maksudnnya tapi sebenarnya berbeza maksudnya . Kenapa penceramah itu kata 'bijak' ? Kerana bijak boleh membezakan mana yang baik dan buruk tetapi kalau 'pandai' hanya pandai dari satu sudut itu dan hanya pandai seperti itu sahaja . Bijak itu salah satu sifat Nabi Muhammad SAW yakni Fathanah . Ikutilah dan amalkan sifat baginda iaitu siddiq , amanah , tabligh , fathanah . Sama juga , nasihat kepada diri saya yang hanya hambaNya yang lemah .




Cita-cita untuk berjaya pasti hendak di ambil sampai terkapai-kapai untuk mendapatkannya tapi kalau ketika terkapai-kapai itu sudah mula sifat putus asa tidak akan maju diri kita sendiri . Jika kita tak ubah diri sendiri bagaimana orang lain ingin bantu kita ? Tak de sefahaman , kerjasama , toleransi dan sifat rajin . Kalau tidak ada sifat-sifat ini bagaimana nak majukan diri . Hanya dengan berkata , semua benda boleh jadi sekelip mata ? Mustahil , boleh kah kita hanya berdoa dan tiba-tiba rezeki jatuh di depan mata tanpa usaha ? Mustahil . Allah itu Maha Adil . Kata ibu saya , " jika banyak usaha kita berbaloilah hasil yang kita akan dapat namun jika kurang usaha kita berbaloilah hasil yang kita akan dapat tu kurang juga ."





Masa depan kita sudah kita bayangkan ? Sudah kita bermimpi tentang masa depan selain 'berkahwin' . Kata guru saya , membayangkan masa depan bukan bagai ' mat jenin ' tapi sebahagian hidup kita selepas alam persekolahan tamat . Tak salah kita membayangkan namun mesti kita inginkan mimpi itu jadi kenyataan , bayangan itu menjadi nyata dalam hidup kita . Tak kenal maka tak cinta kan ? Kenallah masa depan yang bagaimana ingin kita perlukan . Lama kelamaan sifat cinta pada diri soal masa depan akan sentiasa terpahat dalam matlamat hidup seseroang insan yang bergelar manusia . Kita selidik dan sentiasa menjadikan sesuatu itu insipari dan pembakar semangat agar terus membara mengejar pengorbana mendapatkan ilmu Allah yang Maha Luas . Ilmu kita nak dibandingkan dengan Dia , kita hanya ada ciput sahaja berbanding Dia kerana Dia Ketua Segala Ilmu di Dunia . SubhanaAllah , besar NikmatMu ya Allah . Alhamdulillah .




Ayuh kawan-kawan , marilah kita sama-sama muhasabah aktiviti kita , diri kita , pergaulan kita , cara hidup kita perlulah ke arah yang diredhaiNya bukan sebaliknya . Ingin mencapai cintaNya haruslah melakukan suruhanNya dan meninggalkan laranganNya . Kalau tak boleh buat semua jagan tinggal semua , itulah kata-kata dari sahabat baik saya .  Yang baik itu datang dari Allah dan kekurangan itu dari saya sendiri yakni hamba Allah yang lemah . Saya masih rendah dan mohon tunjuk ajar dari semua . Saya juga ingin membantu yang lain ke arah yang lebih baik juga , dakwah ke jalan yang lebih baik supaya kita semua sama-sama berjaya dan kecapi syurga Allah yang Indah itu . Siapalah kita ingin memasuki syurgaNya tetapi tidak juga ingin kami masuk ke dalam neraka . Berilah kami , keampunanmu dan keredhaanMu , sesungguhNya Kau Maha Agung . walahualam .




No comments:


JAZAKALLAHU KHAIRA , SEMOGA BERMANAFAAT !