Makanan di neraka



As'salamualaikum , 

Nun di sana terdapat sebuah singgahsana yang tersergam indah dan bertatahkan emas , perak , permata zamrud , dan zabarjad . Di dalamnya , hiduplah sekalian penghuni syurga dalam kemuncak kebahagiaan sambil menikmati segala kenikmatan yang dijanjikan Allah , Pemilik alam semesta . Mereka bersenang-lenang di atas ranjang-ranjang (tilam) yang empuk yang diperbuat daripada sutera halus . 

Mereka menikmati pelbagai hidangan dan aneka buah-buahan yang lazat . Buah-buahan itu sangat dekat dengan mereka hingga boleh dijangkau (dicapai dan dipetik) dalam keadaan berdiri mahupun duduk .


Firman Allah  : " Maka (dengan itu) tinggalah dia dalam kehidupan yang senang lenang lagi memuaskan . Di dalam syurga yang tinggi (darjatnya) . Buah-buahannya dekat untuk dipetik . (Masing-masing dipersilakan menikmatinya dengan dikatakan) : 'Makan dan minumlah kamu makanan dan minuman sebagai nikmat yang lazat dan baik kesudahannya , dengan sebab (amal-amal soleh) yang telah kamu kerjakan pada masa lalu (du dunia)'. " 
(Al-Haqqah 69 : 23-24)


Namun dibelahan alam akhirat yang lain , kelihatan wajah ahli neraka sedang berduka nestapa . Mereka tidak henti-henti menangis , melolok kerana tidak tahan dengan azab yang diberikan . Seksanya tidak dapat digambarkan . 
Pada saat mereka merintih dek kelaparan dan kesakitan yang amat sangat , mereka berlari ke sana ke mari tanpa haluan mencari sesuatu yang boleh dimakan . Namun , akhirnya tahukah anda apakah makanan yang diberikan kepada mereka ? Nah , kepada mereka diberikan makanan terkeji yang bergelar Zaqqum . Bukan sekadar keji bahkan menyakitkan .

Cerita Zaqqum di dalam Al-Quran 

Firman Allah : " (Makanan syurga) itulah hidangan yang lebih baik ataukah pohon Zaqqum ? Sesungguhnya kami menjadikan pohon Zaqqum itu sebagai seksaan bagi orang-orang yang zalim . Sesungguhnya ia adalah sebatang pokok yang keluar dari dasar Neraka Jahim . Mayangnya (buahnya) seperti kepala syaitan-syaitan . Maka sesungguhnya mereka benar-benar memakan sebahagian daripada buah pohon itu , maka mereka memenuhi perutnya dengan buah Zaqqum itu . Kemudian , sesudah makan buah pohon Zaqqum itu pasti mereka mendapat minuman yang bercampur dengan air yang sangat panas . Kemudian (setelah mereka dibawa minum) sesungguhnya tempat kembali mereka benar-benar ke Neraka Jahim. "
( As-Saffat 37 : 62-68 )


Firman Allah lagi : " (Ingatlah) , sesungguhnya pokok Zaqqum ; (Buahnya) menjadi makanan bagi orang yang berdosa (dalam neraka) . (Makanan ini pula panas) seperti tembaga cair , mendidih di dalam perut ; seperti mendidihnya air yang meluap-luap panasnya. 
(Ad- Dukhan 44 : 43-46)


Penghuni neraka akan sentiasa lapar . Lantaran itu , mereka akan selalu tergesa-gesa ke dasar neraka untuk makan apa pun yang ditemui . Ketika di dasar neraka itu , mereka akan dipaksa untuk makan buahan daripada pokok Zaqqum yang sangat dahsyat . Sebelum sempat ia disentuh , bibir penghuni neraka akan terbakar sehingga menampakkan gigi-gigi mereka .

Semoga kita mendapat pengajaran dari ayat Al-Quran yang telah diturunkan oleh Allah . Muhasabah diri . Betapa dahsyat sungguh seksaan hambaNya yang langgar akan perintahNya . Apa kita masih tidak takut akanNya ? Renungkanlah .

No comments:


JAZAKALLAHU KHAIRA , SEMOGA BERMANAFAAT !