8 penyakit jiwa manusia

As'salamualaikum sahabat semua , 

Saudara sekalian , 

Ada lapan penyakit yang disebut oleh Rasulullah s.a.w dalam hadis tersebut . Pertama al-ham , humum , keresahan , gelisah . Yang kedua al-hazan , dukacita , sedih . Perbezaan di antara al-ham dan al-hazan ialah manusia resah kepada sesuatu yang belum berlaku . Menanti sesuatu , dia resah , Menunggu sesuatu dia resah . 


Contohnya seorang pelajar yang sudah melalui exam / peperiksaan , dan sekarang sedang menunggu keputusan . Dia resah , dia gelisah . Tidurnya tidak nyenyak , buat apa pun tak kena , kerana hatinya bertanya-tanya - bagaimanakah hasil daripada peperiksaan tersebut ? 


Adapun dukacita ialah ke atas sesuatu yang telah berlaku . Telah keluar keputusan dan dia gagal maka dia bersedih , dia berdukacita .


Yang ketiga al-'ajz - lemah . Yang keempat al-kasl - malas . Sifat lemah , sifat malas , membelenggu manusia sehingga menjadikannya manusia yang tidak produktif , yang tidak boleh diharap , yang tidak boleh diserahkan apa juga tugasan dan tanggungjawab . Lemah , malas , tidak ada upaya untuk buat sesuatu . Mungkin kerana sakit , mungkin kerana tenaga yang kurang , ataupun sebagainya . Malas adalah sifat buruk yang perlu dijauhi .


Yang kelima al-jubn - sifat takut . Yang keenam al-bukhl - sifat kedekut . Takut dalam menyatakan kebenaran . Takut dalam menyatakan hak . Takut dalam melakukan sesuatu yang benar . Ini penyakit jiwa yang melanda manusia . Walbukhl - dan sifat kedekut . Manusia menjadi begitu terikat dengan hartanya . Enggan bersedekah , enggan memberi .


Yang ketujuh gahalabatid-dain - beban hutang . Hutang yang banyak , yang melingkari tubuhnya . Dia tidak boleh bergerak akibat lilitan hutang yang terlalu banyak . Mungkin saja itu hutang yang perlu - makan , minum , rumah , tempat tinggal dan sebagainya .


Tetapi ada juga kadangkala hutang yang tidak perlu . Hanya semata-mata ingin mengikuti corak kehidupan yang mewah . Melihat orang senang , dia ingin senang . Melihat orang mewah , dia ingin mewah . Melihat oranga ada sesuatu , dia pun nak ada sesuatau . Maka dia sanggup berhutang . Ini penyakit yang akan menjadikan manusia hamba nafsu dan hamba perasaan , membawa kepada kedudukan , kegelisahan , kesedihan dan sebagainya . 


Amalkan doa yang diajarkan Rasulullah s.a.w  :

Maksudnya - " Ya Allah , aku berlindung kepadaMu daripada sifat sedih dan dukacita . Aku berlindung kepadaMu ya Allah dari sifat lemah dan malas . Dan aku berlindung kepadaMu ya Allah dari sifat penakut dan juga bakhil . Dan aku juga berlindung kepadaMu ya Allah daripada beban hutang dan tekanan manusia "





























No comments:


JAZAKALLAHU KHAIRA , SEMOGA BERMANAFAAT !