Pahitnya kesilapan tenangnya pembetulan

As’salamualaikum ,



Kehidupan yang bina atas dasar kerana ALLAH akan buahkan hasil yang bermakna lagi bernilai pada sesiapa yang ‘mahukan’ .

Kenapa kata ‘mahukan’ ?

Tanpa kita sedar pernah kah kita fikir apa yang kita lakukan itu benar-benar inginkan Redha-Nya sahaja ? Kerana itu Tanya kembali pada diri kita apa benar kita ‘mahukan’ Redha-Nya atau ada udang disebalik batu . Hati rasa tidak tenang atau rasa semacam mungkin menyebabkan kita tidak ikut peraturan yang telah ALLAH tetapkan .

Manusia macam kita memang kadang-kadang tidak sedar atau sedar tentang sesuatu perlakuan itu . Jika dilakukan dengan menggunakan akal fikiran mungkin perasaan sewaktu itu dapat dikawal . Perasaan yang ALLAH beri . Kasihsayang , cinta , rindu dan sebagainya . Ia perlu dikawal dengan kadar yang sederhana . Islam itu mementingkan kesederhanaan . Ia adil dan semuanya dapat dibahagi sama rata . Tiada kategori hamba bagi manusia kepada manusia yang lain TAPI hamba kepada ALLAH itu tetap selamanya .

Kita ni hamba ALLAH yang bagaimana ?

Cuba flesh back balik kata-kata kita dan perlakuan kita . Kita puas dengan penerimaan bagi diri kita dan orang sekeliling kita . Ada yang kita lepas pandang dengan dua mata yang ALLAH beri ? Ada kita fikir teman sebelah kita rasa bila kita keluarkan kata-kata tanpa berfikir dahulu ? Ada kita lunturkan suasana yang cerah selepas perkataan yang mungkin hanya sepatah tapi memberi impak yang negatif pada persekitaran itu ?

Rasulullah SAW bersabda : 

"Sesungguhnya Allah SWT murka kepada orang yang berperangai jahat dan berlidah kotor." (HR. At-Tirmidzi)

Ya ALLAH , aku hambaMu yang lemah dan melampaui batas . Ampuni hambaMu ini . Aku tak mampu untuk berkata apa , hanya ingin berkata padaMu ya ALLAH sesuatu yang tersimpan ini .

Kita selesa tak dengan keadaan kita sekarang ? Jika ya Alhamdulillah , moga ALLAH memberi kita semua landasan yang benar dan betul . Kalau tidak bagaimana pula ? Kembali kepadaNya dan jangan sesekali berputus-asa untuk mendapat Rahmat ALLAH . Walau waktu itu kita putus asa biarlah kita putus asa dalam keadaan berusaha . Kesilapan yang lepas itu adalah dari tangan kita sendiri yang melakukannya . Ia satu tempias yang sangat terkesan bukan ? ALLAH masih memberi kita peluang agar tempias ini memberi seribu hikmah di masa hadapan . Lihat ? Its beautiful . Tiada Tuhan melainkan hanya pada ALLAH , Nabi Muhammad S.A.W itu utusan ALLAH !

Saya mengingatkan pada diri saya . Saya seperti dikejutkan dari bangun dengan kesilapan saya yang lepas . Kita sama-sama belum terlambat untuk berubah kan ? Kita boleh bebas dari seksa kejahatan ini . Selagi kita ingin berubah ALLAH akan beri jalan . InsyaALLAH . Munajat kepada-Nya , minta pada-Nya . Hanya Dia yang menggerakkan hati ini . Wallahualam . 

"Timbanglah perkataan dan perbuatanmu sebelum di timbang di akhirat kelak."

(Khalifah Umar r.a)

Pahitnya kesilapan , tenangnya pembetulan
(Novel matahari m/s 126 karya Hilal Asyraf) > langitilahi.com

No comments:


JAZAKALLAHU KHAIRA , SEMOGA BERMANAFAAT !