Rutin membaca surah Al-Baqarah di rumah untuk mengusir syaitan

As'salamualaikum ,

Alhamdulillah pagi yang sejuk . Selawat ke atas junjungan Mulia Nabi Muhammad S.A.W , ahli keluarga , sahabat handai Nabi Muhammad S.A.W , seperjuangan yang menegakknya syariat ALLAH S.W.T dan muslimin muslimat lain . InsyaALLAH , mudah-mudahan kita meninggal dalam keadaan baik , mengucap dua kalimah syahadat sewaktu detik kematian . Amin .



Hadis-hadis dalam hal ini di antaranya :

 Rasulullah S.A.W bersabda : 

" Janganlah kalian jadikan rumah-rumah kalian sebagai kubur ! Sesungguhnya syaitan lari dari rumah yang dibacakan di dalamnya surah Al-Baqarah " 

(Sahih Muslim , cet Abdul Baqi , 1/539)

Rasulullah S.A.W bersabda : 

" Bacalah surah Al-Baqarah di rumah-rumah kalian kerana sesungguhnya syaitan itu tidak masuk ke dalam rmah yang dibaca di dalamnya surah Al-Baqarah " 

(Hadis Riwayat Al-Hakim di dalam Al-Mustadrak , 1/561 ; dan dalam Shihul Jami' , hadis no. 1770)


Tentang keutamaan ayat dua terakhir dari surah Al-Baqarah serta pengaruh membacanya bagi rumah :

Rasulullah S.A.W bersabda : 


" Sesungguhnya ALLAH Taala menulis seuatu kitab sebelum Ia menciptakan langit dan bumi sekitar 2000 tahun , Ia berada di atas Arsy dan menurunkan dua ayat penutup (terakhir) dari surah Al-Baqarah . Dan tidaklah syaitan mendekat rumah yang dibacakan di dalamnya kedua-dua ayat tersebut selama tiga malam " 


(Hadis riwayat Imam Ahmad di dalam As-Sunnah 4/274 dan selainnya ; dalam Sahihul Jami' hadis no. 1799)


Sumber : 40 nasihat penting untuk suami isteri (Mutiara berharga memperbaiki rumahtangga) . Penulis , Syaikh Muhammad Soleh


p/s : Okay , saya belum berumah tangga tapi kita semua sesuai untuk membacanya kerana ia berkaitan dengan kehidupan seharian . Kediaman kita syurga kita jadi jadikan kediaman kita dihiasi dengan ayat-ayat Al-Quran agar berasa tenang dan InsyaALLAH sebarang gangguan dapat dielakkan . Amalan doa masuk dan keluar rumah juga perlulah dipraktikkan . Biasakan lidah menyebutnya , membacanya dan akan dapat mengamalnya . Tanamkan sifat Ikhlas , ketenangan ketika membaca . Niat kerana ALLAH , redha ALLAH . Peringatan buat saya . InsyaALLAH . JazaakALLAHu Khaira . Wallahualam .

No comments:


JAZAKALLAHU KHAIRA , SEMOGA BERMANAFAAT !