Fi-z-ik

As'salamualaikum , 

Alhamdulillah , ALLAH MAHA PENYAYANG . Masih memberi kita semua peluang untuk memperbetulkan kembali apa yang masih kurang . Masih menyedarkan kita mana yang harus kita ambil iktibar dan ikutan . Selawat dan salam buat junjungan mulia Rasulullah S.A.W , ahli keluarga Rasulullah S.A.W dan para sahabat Rasulullah S.A.W . Buat ahli keluarga kita juga , sahabat , cikgu , jiran tetangga dan muslimin muslimat yang masih hidup mahupun yang sudah menghadap Ilahi . 

Teringat suatu ketika kelas pertama subjek fizik tahun 2010 , Puan Fadilah ada bertanya . 

Fizik tu apa ? 

' Jawapan yang bermacam ' 

' Garu kepala ada tak ? -___- ' 

' Jawapan : Tak tahu ' 


Cikgu menjawab , sebenarnya fizik itu semua yang ada dalam kehidupan kita semua . Awak duduk , berdiri , sedut , hembus udara semua tu ada berkaitan dengan fizik . Macam fizik ni mentol kepada lampu , tak de mentol apa guna elektrik yang hidup untuk mencerahkan lagi sesuatu ruang dengan cahaya . Ya ke ?


' Ohh , macam tu (: ' 

 Bila kita berfikir kembali , macam kita hidup ini . Kita hidup bertuhankan ALLAH , MAHA SATU . Mesti kita akan berbalik kepada yang MAHA SATU . Pensil pun tak akan lengkap tanpa pemadam ye tak ? Apa lagi kita ni ? Hanya hamba yang lemah sangat sangat memerlukan ALLAH pelengkap hidup kita . Kalau tak pertolongan ALLAH , kita tak boleh nak buat apa . Sebab semuanya ' under izin-Nya ' .  

Kita kena bersyukur sebab dikawal oleh ALLAH dari kita dikawal oleh diri sendiri yang tak sempurna ni . Dekat pada-Nya , ALLAH akan pegang kita erat-erat tak nak kita lepas supaya kita sentiasa dijaga dengan penuh kasih sayang kerana ALLAH MAHA PENYAYANG . Memang sukar untuk kita lepas dari ikatan tali syaitan-syaitan , tapi kita kena kuat juga untuk mendapat kasih sayang ALLAH . Saya sendiri tak terlepas dengan semua ini , sangat hanya hamba ALLAH yang lemah . 

Kadang-kadang kita tak berfikir sebelum bertindak apa-apa sebelum nak buat . Apabila dah buat , menyesal mula timbul . Namun kita perlu bersyukur juga ' Alhamdulillah ' kerana ALLAH menyedarkan kita sebelum ajal disapa . Kita kena belajar juga bersyukur . Tak apa kita bersyukur hal-hal yang kecil sekalipun macam ibu bagi kita duit sekolah RM2.00 kita bersyukur dan ingat ramai lagi yang tak dapat makanan / kebuluran dan mendapat penyakit disebabkan kekurangan makanan . Pabila kita bersyukur dengan hal yang sedikit , hal yang besar turut akan sama kita syukuri . Itulah , ALLAH MAHA TELITI . 

' Kita lemah kerana kita tidak kembali kepada usul kekuatan dan kelemahan. Allah SWT adalah yang menguatkan dan melemahkan kita. Namun apakah kita memilih untuk dikuatkan oleh Allah SWT? Atau dilemahkan Dia?

Jika ingin dikuatkan, maka mendekatlah.
Kerana menjauh hanya buat diri kita semakin melemah '
 [Hilal Ayraf]


p/s : Syukurlah . Biar rasa kuno pada dunia tapi kita celik akhirat . Wallahualam 

No comments:


JAZAKALLAHU KHAIRA , SEMOGA BERMANAFAAT !