Wasiat Rasulullah s.a.w kepada Para Sahabat

As'salamualaikum , 

Wasiat pertama kita pada kali ini adalah daripada hadis musalsal mahabbah . Berkata Sheikh Dr. Mahmoud , diriwayatkan daripada guruku Syeikh Muhamad Yasin al-Fadhani al-Jawi , daripada gurunya , Sayidina Mu'az bin Jabal bahawa Rasulullah s.a.w telah bersabda kepadaku , maksdunya ; 

"  Wahai Mu'az sesungguhnya aku mencintaimu , maka ucaplah : 

' Ya ALLAH , tolonglah hamba untuk berzikir pada-Mu , mensyukuri-Mu dan baik beribadat pada-Mu ' (Riwayat Abu Daud) " 

Kemudian , antara wasiat-wasiat Rasulullah s.a.w yang Baginda wasiatkan kepada sahabat mulia Sayidina Abu Zar al-Ghiffari , bahawa Rasulullah s.a.w bersabda maksudnya : 

" Aku berwasiat kepadamu untuk bertakwa kepada ALLAH . Sesungguhnya takwa perhiasan bagi semua perkerjaanmu . Hendaklah engkau membaca Al-Quran dan berzikir mengingati ALLAH . Jika kamu berzikirr mengingati ALLAH , sesungguhnya itu adalah zikir (sebutan) namamu di langit dan cahaya untukmu di bumi . 

" Dan hendaklah engkau , wahai Abu Zar , panjang diamnya , kecuali berkata yang baik . Sesungguhnya diam itu menghalau syaitan daripadamu dan diam itu menolong kamu untuk mengerjakan pekerjaan agamamu . Janganlah sekali-kali kamu , wahai Abu Zar , banyak ketawa kerana sesungguhnya banyak ketawa itu mematikan hatimu dan menghilangkan cahaya wajahmu . Dan hendaklah engkau mujahadah melawan hawa nafsumu . 

" Sesungguhnya mujahadah melawan nafsu itu adalah kewalian umatku . Hendaklah engkau mencintai orang miskin , duduklah bersama mereka kerana mereka pada hari kiamat esok , mempunyai daulat yang besar . Wahai Abu Zar , pandanglah orang dibawahmu , jangan engkau pandang orang diatasmu , maka yang demikian itu terlebih sayugia untukmu agar kamu tidak meremehkan nikmat yang ALLAH berikan kepadamu 



" Wahai Abu Zar ; hendaklah kamu bersilaturahim dengan kerabatmu , meskipun mereka memboikotmu , dan hendaklah kamu berkata yang hak , walaupun kebenaran itu pahit . Kebenaran itu ialah apa-apa yang datang kepadamu daripada ALLAH s.w.t . Dan janganlah kamu takut golongan yang mencerca dan mengkritikmu . 

" Wahai Abu Zar , janganlah kamu berkata orang lain apa-apa yang ada pada dirimu sendiri . Cukuplah bagi seseorang itu menjadi pengecut bilamana dia ada tiga sifat ini ; tahu apa yang ada pada semua orang lain , tetapi tidak tahu apa yang ada pada dirinya ; malu orang berbuat sesuatu sedangkan dia juga melakukannya dan menyakiti makhluk . 

" Wahai Abu Zar , tiada akal yang terlebih baik daripada tadbir dan tiada warak yang lebih baik daripada menahan diri daripada menyakiti orang lain . Tiada kebaika yang terlebih baik daripada akhlak yang mulia " 


Jadi marilah kita sibuk dengan diri kita sendiri , sebelum sibuk dengan kesalahan dan kelemahan orang lain . Jika rumah kita dibuat daripada kaca , janganlah kita melempar orang lain dengan batu . Semoga ALLAH s.w.t memberikan kita hidayah dan taufik-Nya . Amin .



Sumber : Majalah Solusi isu no 50 m/s 27 . Cerna Minda daripada Ir. Ahmad Jais Alias Al-Syazili .

No comments:


JAZAKALLAHU KHAIRA , SEMOGA BERMANAFAAT !