Ucaplah 'Jazaakallahu Khaira'

As'salamualaikum , 






AbuAqil aka AbuSakeena


Mungkin anda pernah mendengar seseorang mengucapkan ucapan ‘Jazaakallahu Khaira’.

Ucapan ini sebenarnya menepati ajaran sunnah Rasulullah saw. Iaitu ucapan yang dilafazkan bila seseorang melakukan kebaikan kepada kita. 

Sebagaimana hadis Nabi saw yang bermaksud :

Sesiapa yang melakukan kebaikan kepadanya maka hendaklah dia berkata kepada orang tersebut : Jazaakallahu Khaira’. Maka dia telah memenuhi segala pujian.[al-Tirmizi dan al-nasa’i]

Mengucapan ini ialah Semoga Allah membalas kepada anda dengan kebaikan. Kesilapan yang biasa berlaku di kalangan kita ialah ucapan hanya ; Jazaakallah’ tanpa ‘khaira’. Ini adalah tidak lengkap kerana tidak tahu apa yang hendak dibalas.

Ucapan ini merupakan amalan Nabi saw dalam banyak hadis. Antaranya satu hadis yang panjang lebar di mana  


Nabi saw mengucapkan kepada golongan Ansar ( penduduk asal Madinah) dengan sabdanya :

“ Jazaakumullahu khaira’ [semoga Allah membalas kepada kamu dengan kebaikan].Sesungguhnya kamu sangat menjaga maruah diri dan sabar.[al-Hakim dan Ibn Hibban]

Saidina Umar berkata :

Sekiranya salah seorang dari kamu mengetahui apa yang akan diperolehi bila diucapkan kepada saudaranya ucapan “jazaakallahu khaira’ nescaya dia akan memperbanyakkan ucapan itu antara satu sama lain.

Ucapan ini merupakan amalan kebiasaan para sahabat dan tabi’in. oleh itu marilah kita bersama-sama mengamalkan sunnah Nabi saw ini. Semoga Allah memberi taufik kepada kita. 


Sumber : SINI . Jazaakallahu khaira 

No comments:


JAZAKALLAHU KHAIRA , SEMOGA BERMANAFAAT !