Anggota badan semasa sujud

As'salamualaikum , 

  • Mohon penjelasan ustaz tentang kedudukan jari-jari kaki semasa sujud  

JAWAPAN : 

Anggota tubuh yang wajib menyentuh tempat sujud ada tujuh iaitu dahi , kedua-dua tapak tangan , kedua-dua lutut ,dan hujung (jari-jari) kedua-dua kaki seperti hadis yang 

Diriwayatkan oleh Ibn Abbas r.a , Rasulullah S.A.W bersabda yang bermaksud : 

" Aku diperintahkan supaya bersujud di atas 7 tulang iaitu dahi , dua tangan , dua lutut dan di penghujung (jari-jari) dua kaki serta menyingkap pakaian dan rambut "  

[Riwayat al-Bukhari no 812 dan Muslim no 490] 


Jika salah satu anggota tersebut tidak menyentuh tempat sujud , maka solat itu batal . Kedudukan jari-jari kaki yang terbaik ketika sujud adalah dengan membengkokkan kesemuanya ke arah kiblat . 

Rasulullah S.A.W bersabda bermaksud : 

" Beliau menghadapkan hujung jari-jemarinya ke arah kiblat " 

[Riwayat al-Bukhari dan Abu Daud] 


Ibn Umar amat suka menghadapkan badan dan anggotanya ke arah kiblat ketika solat sehingga beliau mengarahkan ibu jarinya ke arah kiblat .  


Membengkokkan jari kaki adalah sunat . Sekurang-kurangnya salah satu jari daripada kedua-dua belah kaki hendaklah ditengakkan atau dibengkokkan tetapi keadaan ini adalah makruh . Tidak semua jari kaki perlu mencecah lantai ketika sujud , tetapi cukuplah salah satu daripada mana-mana jari kaki . 

Sujud dalam semua jari kaki tidak ditengakkan malahan keadaan kuku kaki terlangkup ke lantai akan membatalkan solat . Disunatkan membuka atau mendedahkan tapak kaki bagi lelaki sebaliknya wajib ditutup bagi wanita .  

Sekiranya seorang itu tiada atau terpotong tapak tangan , jari tangan atau kaki maka tidak wajib meletakkan hujung anggota daripada kaki atau tangan yang ada di tempat sujud kerana hukumnya sunat sahaja . 

Sebaliknya , bagi mereka yang lahir dalam keadaan cacat tiada tapak tangan dan jari-jemari maka wajib baginya meletakkan hujung anggota yang ada dalam kawasan tangan atau kaki di tempat sujud .  

Di sini perlu difahami bahawa ada perbezaan hukum bagi mereka yang terpotong jari-jemari dan tapak tangan dengan mereka yang dilahirkan tanpa tangan dan jari-jemari . 


  •       Adakah hidung termasuk anggota sujud ? 

JAWAPAN : 

Adapun hidung , terdapat khilaf pendapat dalam kalangan ulama . Dan pendapat yang lebih tepat adalah pendapat Imam Malik , Imam al-Syafi'i dan majoroti ulama menyatakan bahawa merapatkan hidung ke tanah ketika sujud adalah sunat dan tidak sama kedudukannya dengan dahi . 


  • Antara tangan dan lutut , yang mana satu perlu didahulukan ketika turun sujud ?

 JAWAPAN : 

Para ulama bersepakat bahawa kedua-dua cara untuk sujud , sama ada mendahulukan kedua-dua lutut ataupun kedua-dua tapak tangan adalah dibolehkan

Menurut al-Sheikh Salim al-Hadrami dalam kitabnya : 

Disunatkan melakukan tertib ketika meletakkan anggota sujud iaitu didahulukan dengan kedua-dua lutut kemudian kedua-dua tapak tangan seterusnya dahi dan hidung serentak . 

[Kashifah al-Saja , halaman 64]


Sumber : Majalah Solusi isu no 39 m/s 38 . Bahagian soal jawab solat . 


















No comments:


JAZAKALLAHU KHAIRA , SEMOGA BERMANAFAAT !