Ahli ibadat yang jahil & ulama yang fasiq

As'salamualaikum ,

Daripada Anas r.a berkata : 

" Bersabda Rasulullah s.a.w , " Selagi akan ada di akhir zaman ahli ibadat yang jahil dan ulama yang fasiq " 

[H.R.IBNU ADY]


KETERANGAN : 

Di akhir zaman nanti akan ada dua golongan iaitu orang jahil yang rajin beribadat dan orang alim yang fasiq . Syaitan berusaha untuk menyesatkan manusia . Syaitan menggunakan cara yang berlainan kepada orang-orang yang berlainan . 

Bagi si jahil : 

Syaitan selalu menyuruhnya supaya rajin ibadat , kerana baginya ibadat orang yang jahil tidak sah dan tidak diterima oleh ALLAH s.w.t .  

Bagi si alim : 

Syaitan akan menyruhnya malas beribadat sehingga si alim malas beribadat . Maka dengan itu ilmu yang ada di dalam dadanya tidak berfaedah , bahkan akan menjadi musuh kepadanya pada hari kiamat nanti .

Maka itulah kejayaan syaitan dalam usahanya . Gejala yang sebegini rupa dapat dilihat di dalam masyarakat kita , dimana yang rajin beribadar itu adalah orang yang jahil dan yang mengabaikan hal-hal ibadat pula adalah terdiri daripada orang yang mempunyai ilmu pengetahuan .



Ada yang alim lupa daratan , 

Amal ibadat malas lakukan , 

Ilmu di dada bagai lautan ,  

Menjadi hujah di depan Tuhan .  


Orang yang jahil rajin beribadat ,  

Tiada ilmu taat dibuat ,  

Rasa kasihan kita melihat , 

Mereka hanya beroleh penat . 


Sumber : Buku berjudul ' Sedarkah kamu wahai manusia antara semalam & hari ini ' . Penulis , Wan Md Jamal Bin Wan Md Saman . 

p/s : Ya ALLAH kami ini rendah bagaikan tanah Ya ALLAH , lindungilah kami dari dua golongan ini . Kami bermohon kepadaMu Ya ALLAH , kami mohon dan mohon . Amin Ya Rabbal'Alamin .

No comments:


JAZAKALLAHU KHAIRA , SEMOGA BERMANAFAAT !