Berkecil hati juga berdosa ?





As'salamualaikum ,  


"Mengecilkan hati orang adalah berdosa, berkecil hati juga adalah berdosa. Tetapi lebih besar dosanya jika kita berkecil hati"

Hairan..



 






Kenapa orang kecil kan hati kita, kita pula yg berdosa?

 
[Fahamkan betul-betul]

 
Ayah: Jika seseorang hina kita, dia berdosa.
Jika kita terasa hati dgn penghinaan dia, kita juga berdosa.
Tetapi dosa kita lebih besar dari dosa dia.

 
Anak: Uiikk.. tapi kenapa pula? Kita tak buat apa-apa pun.

 
Ayah: Kerana orang yang menghina, penghinaannya itu adalah peringatan daripada Allah.

 
Anak: *blur



Ayah: Kenapa kita dihina oleh orang tu? Kerana itu adalah ujian dri Allah. Kenapa Allah hadiahkan kita ujian itu? Kerana DIA nak mengingatkan diri kita yg dah leka dengan dunia.
Bila kita berkecil hati dengan orang tersebut, bermakna kita tak redha dengan ujian yang Allah turunkan. Kesimpulannya, kita bukan kecil hati dengan orang, tapi kecil hati dengan Allah.

 
Anak: Ooooooo... ook.... (nada dah faham)
 

Ayah: Lagi parah bila kita pun cerita pada kawan-kawan kita. "Dia dah banyak buat aku macam ni, macam tu..." dan sebagainya. Dan kawan-kawan kita pula akan cerita pada kawan-kawan lain. "Kesian kawan kita tu.. budak tu dah banyak sakitkan hati dia,....." jadi keredhaan kita terhadap ujian Allah itu akan lesap.

 
Anak: *termakan cili

 
Sebagai kesimpulan, jangan mudah terasa hati..
Apabila terasa hati, maknanya kita tak redha dengan Allah..
Takut-takuti Allah juga tak redha dengan kita.. Na'uzubillah.

 


Semoga diri ini berubah kepada yang lebih baik. Maaf ya sahabat-sahabat jika ada perlakuan sebegini yang tidak disengajakan. Diri ini masih rendah ilmunya. Terima kasih kepada Nurhayatul dan Azura yang sudi berkongsi artikel menarik ini (",)


p/s  : Sumber dari cahayaperjuangan.blogspot.com

2 comments:

Yana Shahren said...

Ya Allah bella, apa ni, akak penah berkecil hati, isk lpsni kena pandai jaga diri mulut, hati, tangan dan seluruh anggota tgn :'(

Bella said...

Wa'alaikumussalam , akak saya juga begitu . Setelah kita mengetahui salah silap kita , pabila kita cuba untuk memperbaikinya , InsyaALLAH ALLAH akan bantu dan mengampuni kita . ALLAH MAHA PENGAMPUN . Walahualam .


JAZAKALLAHU KHAIRA , SEMOGA BERMANAFAAT !