Malam 2011

Malam tanggal 11/21/2011 ,

Keheningan malam kian terasa ,

Mendengar dan melihat gelagat orang bersorak ,

Pada hari perlawanan Malaysia dan Indonesia .



As’salamualaikum , Alhamdulillah bertemu kembali lagi kita setelah lama sudah daku tidak meninjau perkembangan blog ku ini . Apa khabar semua ? Mudah-mudahan berada dalam keadaan sihat yang diberikan ALLAH buat anda . Alhamdulillah . Selawat jangan putus pada junjungan Nabi Muhammad S.A.W yang mulia dan terpuji . Doa buat ahli keluarga Nabi Muhamamad S.A.W dan para sahabat Nabi Muhammad S.A.W .

Malam ini terasa sunyi ditambah lagi dengan kesunyian suaraku . InnaAllahama’ana , namun ALLAH itu sentiasa ada . Hari ini aku dan sahabatku yang lain sudah selesai menjawab kertas soalan Pendidikan Islam kertas 1 dan 2 . Dari pagi dan sehingga tengah hari tadi . Alhamdulillah , dapat jawab . Esok hari cuti dan lagi tiga kertas yang belum aku jawab . Mudah-mudahan aku dapat buat dengan baik walaupun subjeknya berat untukku pikul .

Hatiku terasa sunyi , apakah kerana imanku ? Ya ALLAH , kuatkan imanku ini . Berikanlah hidayah dan kesabaran ya ALLAH . Semakin hari aku seperti hilang fokus dan tidak ambil tumpuan pada satu hal yang dominan bagiku . Aku berasa aku semakin kurang kawan . Mungkin salah aku juga , aku terlalu egois pada sesuatu . Ya ALLAH , hamba bermohon agar Engkau memberikan diriku sebuah hati yang bersih .

Sahabatku ada mengatakan , tak semua orang boleh kita buat mereka sukakan kita . Namun kadang-kadang aku sendiri berfikir , siapa aku ini ? Aku khalifah ALLAH . Tujuan aku di bumi ini ? Beribadat kepadaNya . Aku berasa aku menyukai diriku yang dulu . Walaupun aku belum bertudung labuh lagi namun hatiku seperti bertudung labuh . Aku tidak tahu kenapa aku katakana seperti itu . Dahulu dan sekarang perangaiku berubah . Aku rasa rindu dengan diriku yang dulu , hatiku yang dulu , perangaiku yang dulu dan amalanku yang dahulu . Namun , masa tidak boleh undur ke belakang setelah kita menghadapi seterusnya .

Ya ALLAH , Engkau  sahaja mengetahui dosa yang aku lakukan . Sesungguhnya Engkau sukakan kemaafan , maka berikalah kepadaku kemaafanMu . Maafkan segala kemalasan diriku ini , segala pemikiran negatifku , segala perkataan yang tidak elok keluar dari mulutku , segala tidak syukur ku kepadaMu . Aku ingin jadi manusia normal ya ALLAH . Manusia yang pagi bangun , bersyukur kepadaMu dan aku ingin hidupku dengan fitrah yang betul . Fitrah manusia yakni sukakan kebaikan bukan kemungkaran  .Ya ALLAH , mudah-mudahan Engkau memberikan daku masa untuk berubah sebelum tiba ajalku . Amin .

Ya ALLAH , soal jodoh jadikan hati ini redha dengan ketentuanMu . Walaupun aku orang asing baginya , jadikan aku mencintainya keranaMu . Lebihkan cintaku kepadaMu dan Rasulullah S.A.W . Amin . Ingatkan daku selalu yang lalai ini ya ALLAH , jangan aku mudah terpengaruh dengan syahwat serakah . Maafkan dosa dan perlakukan tidak sopanku selama aku hidup ya ALLAH . Jadikan aku ubah diriku ke arah yang baik sebelum mencari yang sesuai untukku . Harapan , semoga mango bahagia dengan keluarganya . Amin .

Aku pernah berfikir , menjadi seorang isteri bukan satu tugas yang senang untuk dipikul . Namun , bila kita sudah dimiliki oleh seorang lelaki yang bergelar suami kekuatan itu akan muncul dalam diri agar gerbang perkahwinan itu berkekalan dan diberkati oleh ALLAH . Perkara pertama yang aku ingin lakukan pada hari pertama berkahwin ialah solat Subuh berjemaah dengannya sebagai imamku . SubhanaALLAH , nyaman dan indah rasanya . Novel-novel ada juga menulis banyak tentang perkahwinan dan percintaan yang pelbagai rupa . Ada akhirnya yang sedih dan gembira namun roda kehidupan itu sentiasa berputar . Tidak semua itu indah dan baik isinya namun ada juga yang masam . Rasa yang masam inilah, kita akan cuba mengubahnya ke arah yang elok .



Aku rindu dengan kerajinanku dahulu ,

Aku rindu dengan senyumanku dahulu ,

Aku rindu dengan ukhuwah persahabatan keranaNya seperti dahulu ,

Aku rindu dengan masa dahulu ,

Aku rindu dengan waktu Asar seperti dahulu ,

Aku rindu dengan ayat Al-Quran dan taranum dahulu ,

Aku rindu dengan sepatu merah jambuku dahulu ,

Aku rindu dengan Bulan Ramadahan yang dahulu ,

Aku rindu ingin menyayangiMu dan RasulMu .



Bawalah aku ke jalan yang lurus walau berat sekali dosa ku ini Ya ALLAH . Hanya kepada ALLAH berhak disembah dan hanya kepadaMu kami memohon pertolongan . Aku mohon ampun dan maaf atas segala dosa hambaMu ini . Aku hambaMu yang hina dan lemah . Mereka lebih mulia dariku ya ALLAH . ALLAHlah Maha Agung lagi Maha Pengampun .

Nota ringkas ini hanya sekadar luahan perasaanku . Jika ada salah tolong tunjukkan daku yang lemah ini . Secara jujur , aku ingin mencari kembali imanku , aku rindukannya seperti dahulu . Agar hidupku dapat normal dan hatiku hanya inginkan RedhaMu yang satu . Walahualam . Was’salam .






4 comments:

i hAve a DreAM said...

ain suka post ni ;D

i hAve a DreAM said...

ain love this post :D

i hAve a DreAM said...

i love this post :D

Bella said...

As'salamualaikum , ain suka sebab apa ? Biasa aja .


JAZAKALLAHU KHAIRA , SEMOGA BERMANAFAAT !