Lapangkan dada , buanglah hasad dengki !





As’salamualaikum semuanya , Alhamdulillah kepada ALLAH kerana diberi lagi kepada kita kesempatan . Berselawat kepada Rasulullah S.A.W , yakni Nabi yang terakhir . Baiklah , amatlah saya merindui kalian semua disebabkan sudah agak lama tidak mengpost kan sesuatu di blog yang tidak seberapa ini . Alhamdulillah , malam ini saya ingin berkongsi kepada semua tentang salah satu sifat mazmumah yang mungkin ada dalam diri setiap dari kita , yakni manusia . Sifat negatif lagi tidak disukai oleh ALLAH ini mungkin ada dalam diri kita yang lemah ini . Namun , mari kita lapangkan dada , buanglah hasad dengki! 



Begitulah tajuk entri kali ini , ingin saya paparkan untuk semua . InsyaALLAH dan mudah-mudahan kita semua termasuk saya sekali mendapat input yang boleh memotivasikan diri kita dari gred E menjadi gred C , B dan A . Islam sendiri sebuah agama yang syumul dan pasti mahukan hati umatnya sentiasa bersih ibarat sebiji buah yang kita hendak beli , sudah pasti kita akan memilih yang baik bentuk dan teksturnya . Bersih daripada mazmumah , syirik dan segala sifat tercela . Jiwa yang tidak bersih adalah jiwa yang tidak sihat . Ia tidak senang terhadap nikmat yang diperolehi seseorang , sebaliknya ia pula mahu nikmat itu untuk dirinya sendiri . Inilah sifat ‘dengki’ . Namun , apabila dengki itu diselaputi dendam yang membara , maka kita menyebutnya sebagai hiqdun .

Apabila jiwa seseorang sudah sampai hiqid (dengki / dendam) ini ia sebenarnya telah menular episod permusuhan yang bakal membawa ke mati . Ia sentiasa menantikan saat-saat dan peluang keemasan untuk melepaskan dendamnya , menunggu kesempatan untuk menghambur dan memburaikan rasa sakit hatinya yang amat dengan mencelakan orang yang didendaminya itu . Kala itu , apa yang ada di tangan semuanya menjadi senjata . Ada asid , asid dicurahkan . Ada pisau , pisau dirodokkan . Ada pistol , peluru dimuntahkan ~ Bahagiakah hidup sebegini ? Bagaimana mahu bahagia kalau setiap saat hati dilanda kebimbangan dan rasa dendam yang tidak ada kesudahannya .

Sabda Rasulullah S.A.W :  “ Tidak ada kerehatan (hakiki) bagi para hasad (pendengki) “

Rasulullah S.A.W tidak mendidik kita untuk menjadi pendengki . Sesuatu pemberian ALLAH S.W.T itu hendaklah dilihat sebagai rezeki yang ditentukan olehNya . Kalau setiap orang sudah tercatat rezekinya , maka apa yang harus didengkikan lagi ? Gerun pabila kita mahu memikirkan dan merenung pembalasan ALLAH terhadap pendengki di akhirat nanti . Apakah kita terlalu yakin bahawa segala perbuatan kita tidak akan diperhitungkan ALLAH S.W.T di mahkamahNya nanti ?

Sabda Nabi S.A.W : “ Sesiapa padanya ada penganiyaan terhadap saudaranya berupa harta benda atau sesuatu (yang lain) maka hendaklah ia meminta halal daripadanya sekarang , sebelum (tiba masanya) tidak berguna dan bermakna lagi dinar mahupun dirham (yakni hari kiamat yang tidak bermakna lagi segala harta kekayaan duniawi) . (Sebab) jika ia mempunyai amalan soleh , maka akan diambillah demi amalannya yang soleh itu kadar penganiyaannya dan jikalau ia tidak memiliki amal soleh (kebajikan) maka akan diambil semua kesalahan (dosa) temannya (yang dianiyai) itu , lalu dipikulkan (dibebankan) ke atasnya “ [Riwayat Bukhari]

Maka kesempatan baki usia yang ada ini , janganlah dipersia-siakan . Selain segera beramal soleh , kesalahan dan dosa terhadap seseorang pun hendaklah segera diselesaikan . Apa kata Nabi S.A.W : “ Selesaikanlah hari ini ! “  ertinya di dunia ini . Jangan tunggu tibanya hari kiamat dan hari akhirat iaitu Negara pembalasan .

Sanggupkah kita memikul segala dosa dan noda teman kita ? Atau sanggupkah segala kebaikan kita diberikan percuma kepadanya hingga tiada berbaki apa-apa lagi kebaikan atau hasanah untuk diri kita ? Tidak syak lagi rasa dendam yang membawa kepada penganiyaan tersebut merupakan sifat yang dibenci ALLAH S.W.T . Kalau begitu , jangan biarkan ia memenuhi minda dan jiwa kita . Gantikan ia dengan sifat penyabar , lapang dada , pemaaf dan saling menutupi keaiban .

Sabda Rasulullah S.A.W : “ Sesungguhnya sifat fitnah dan hasad dengki itu (membawa) ke neraka . Kedua-duanya tidak berkumpul di dalam hati seseorang muslim “

Kalau hati seseorang muslim sejati tidak bersarang dengki , dendam , amarah , maka hati siapakah yang aktif menanam , menyiram dan menyuburkannya ?

Sabda Rasulullah S.A.W : “ Hindarilah hasad dengki , kerana hasad itu memakan segala amalan kebajikan bagaikan api yang memakan kayu-kayu kering “ [Riwayat Abu Daud]


p/s : Sifat tidak senang , terhadap orang lain yang memperolehi nikmat dan rasa senang sekiranya ia kehilangan nikmat tersebut adalah sifat syaitaniah . Ia berkecamuk di dalam jiwa orang-orang yang dirasuki dendam yang mungkir lagi merosakkan hati manusia . Walahualam .

No comments:


JAZAKALLAHU KHAIRA , SEMOGA BERMANAFAAT !