Ganjaran pahala pada isteri yang redha

As'salamualaikum , jarum jam menunjukkan pukul 2.07 pagi . Walaupun masih pening namun masih juga degil untuk mengpost sesuatu di dalam blog ini . Baiklah , setelah hampir berapa minit saya menjelajah dan membaca coretan dari blog sahabat saya yang lain . Ada yang menulis tentang bermacam perkara dan alhamdulillah 97% adalah berkaitan dengan cara hidup sebenar seorang yang bergelar Muslim . 

Setiap manusia pasti ingin mendirikan rumah tangga . Bagi si Adam ingin memiliki isteri yang solehah dan bagi si Hawa ingin memiliki suami yang soleh . Saya sebagai kaum hawa juga memiliki keinginan yang sama tapi apa yang ingin saya coretkan di sini berkaitan tentang hawa = isteri yang redha pada tanggungjawabnya pada suami dan rumah tangganya . Mari kita selusuri sedikit pesanan baginda S.A.W terhadap puteri kesayangan baginda iaitu Siti Fatimah r.a taktala Fatimah menemuinya sambil menangis akibat kepenatan menggiling tepung dan membuat kerja-kerja rumah .


  • " Kalau Allah menghendaki wahai Fatimah , pasti batu penggiling itu akan berputar sendiri untukmu . Tapi Allah menghendaki untuk mencatat kebaikan-kebaikan buat dirimu dan menghapus keburukan-keburukanmu serta mengangkat darjatmu .
  •  Hai Fatimah , setiap isteri yang membuatkan tepung untuk suami dan anak-anaknya , maka Allah mencatat baginya memperoleh kebajikan dari setiap biji yang tergiling dan menghapus keburukannya serta meninggikan darjatnya  .
  • Hai Fatimah , setiap isteri yang berkeringat di sisi alat penggilingnya kerena membuatkan bahan makanan untuk suaminya , maka Allah memisahkan antara dirinya dan neraka sejauh 7 hasta .
  • Hai Fatimah , setiap isteri yang meminyaki rambut anak-anaknya dan menyisirkan rambut mereka dan mencucikan baju mereka , maka Allah mencatatkan untuknya pahala seperti pahala orang yang memberi makan 1000 orang sedang kelaparan dan seperti pahala orang yang memberi pakaian seribu orang yang tidak berpakaian .
  • Hai Fatimah , tetapi yang lebih utama dari itu ialah keredhaan suami terhadap isterinya . Jika suamimu tidak meredhaimu , tentu maka aku tidak mendoakan dirimu .
  •  Setiap isteri yang melayani suaminya sepanjang hari dan malam hari disertai dengan hati yang baik , ikhlas dan niat yang benar maka Allah mengampuni dosanya . Pada hari kiamat kelak , dirinya diberi pakaian berwarna hijau dan dicatatkan untuknya pada setiap rambut yang ada ditubuhnya dengan 1000 kebajikan dan Allah memberi pahala kepadanya sebanyak 100 pahala orang yang mengerjakan Haji dan Umrah .
  • Hai Fatimah , setiap isteri yang tersenyum manis buat suaminya , maka Allah memerhatikan dengan penuh rahmat . 
  • Hai Fatimah , setiap isteri yang menyediakan diri untuk tidur bersama suaminya dengan sepenuh hati , maka ada seruan yang ditujukan kepadanya dari langit , " Hai wanita , maka hadapkanlah dengan membawa amalmu . Sesungguhnya Allah telah mengampuni dosa-dosamu yang lalu dan yang akan datang " 

 " Sesungguhnya Allah itu Maha Besar lagi Maha Adil . Tiada satu yang berlaku itu adalah sia-sia kerana sesungguhnya sesudah kesulitan itu ada kemudahan " 
Surah Al-Insyirah 5-6

 p/s : Semoga berguna buat para isteri dan wanita . Walahualam .
 

1 comment:

intan.maisarah said...

saya mahu jadi isteri yang baik untuk suami saya

saya mahu jadi anak yang baik untuk ibubapa saya

saya mahu jadi ibu yang baik untuk anak anak saya

*tanam azam.


JAZAKALLAHU KHAIRA , SEMOGA BERMANAFAAT !