Penolong Sebenar


Menyerahkan semua urusan kepada Allah , bertawakal kepadaNya , percaya terhadap janji-janjiNya , redha dengan apa yang dilakukanNya , berbaik sangka kepadaNya dan menunggu dengan sabar pertolongan dariNya merupakan sebahagian daripada buah keimanan yang paling besar dan merupakan salah satu daripada sifat mukmin yang paling mulia . Dan ketika seorang hamba merasa tenang bahawa apa yang akan terjadi itu baik baginya , dan ia menggantungkan setiap permasalahannya kepada Allah , maka ia akan memperolehi pengawasan , perlindungan , kecukupan , kekuatan serta pertolongan dari Allah SubhanahuwaTa'ala .

Ketika Nabi Ibrahim Alaihissalam dilempar ke dalam api , ia mengucapkan : " Hasbunallah wa ni'mal wakil " (Cukuplah Allah mejadi penolong kami dan Allah sebaik-baik Pelindung) . Maka Allah pun menjadikan api yang panas itu dingin seketika dan Nabi Ibrahim Alaihissalam pun selamat (tidak terbakar) .

 .... cukuplah Allah menjadi Pemolong kami dan Allah adalah sebaik-baik Pelindung , Maka mereka kembali dengan nikmat dan kurnia (yang besar dari) Allah , meraka tidak mendapat bencana apa-apa , mereka mengikuti keredhaan Allah . Dan Allah mempunyai kurnia yang besar . [ Ali Imran : 173-174 ]


Manusia tidak akan mampu melawan setiap bencana , menakluk setiap derita dan mencegah setiap malapetaka dengan kekuatannya sendiri . Ini adalah kerana manusia diciptakan sebagai makhluk yang sangat lemah . Mereka akan hanya mampu menghadapi semua itu dengan baik apabila mereka bertawakal kepada Allah , percaya sepenuhnya kepada PelindunganNya dan menyerahkan semua perkara kepadaNya maka ia akan memperolehi kekuatan .

Sebaliknya jika mereka tidak bertawakal , jalan keluar mana lagi yang boleh dilakukan oleh hamba yang hina dina ini menghadapi berbagai-bagai macam ujian dan cubaan ?



.... dan hanya kepada Allahlah hendaknya kamu bertawakal jika kamu benar-benar beriman . [ Al-Ma'idah : 23 ]


Oleh kerana itu , wahai orang yang menyedari kelemahan dirinya , bertawakallah kepada Yang Maha Kaya dan Yang Maha Kuat , yang mempunyai kekuatan yang amat besar , yang tiada bandingnya agar diri kita semua selamat dari berbagai kesusahan dan keluar dari bencana . Jadikanlah : " Hasbunallah wa ni'mal wakil " syair dan semboyan yang selalu menyelimuti langkah hidup kita semua . Jika harta kita berkurang , hutang yang banyak dan mata pencarian menyempit , mengadulah kepada Tuhanmu seraya mengucapkan : " Hasbunallah wa ni'mal wakil " .

Apabila takut menghadapi musuh , cemas terhadap perlakuan yang zalim , atau khuatir terhadap permasalahan kehidupan maka ucapkanlah dengan tulus ikhlas akan kalimah ini : " Hasbunallah wa ni'mal wakil " .

.... dan cukuplah Rabbmu menjadi Pemberi Petunjuk dan Penolong . [ Al-Furqan ]

No comments:


JAZAKALLAHU KHAIRA , SEMOGA BERMANAFAAT !