Mengapa bersedih jika anda memiliki enam formula ?



As'salamualaikum ..

Penulis buku Al-Farj Ba'da Asy-Syiddah menyebutkan bahawa salah seorang Hukuma' diuji dengan satu musibah . Maka datanglah teman-temannya mengucapkan keprihatinan mereka terhadap musibah yang menimpanya . Hukama' itu pun berkata : " Aku tahu ada satu ubat yang terbuat dari enam formula yang berbeza. " Teman-temannya pun bertanya : " Apakah dia ? " 





Jawabnya : 

Percaya sepenuhnya kepada Allah 


Kesedaranku bahawa semua yang telah Allah takdirkan akan terjadi 


Sabar adalah senjata terbaik yang mesti dipergunakan oleh orang-orang yang sedang mendapat ujian.

 Jika saya tidak bersikap sabar, lalu apa lagi yang boleh saya lakukan ?! Dan kesedihan tidak dapat membantuku .

 Mungkin sahaja saya akan berada dalam keadaan yang lebih buruk daripada keadaan saya sekarang .

Dari semasa ke semasa jalan keluar akan terus terbuka .


Kesabaran itu amat penting bagi kita , manusia. Apa lagi kita berdiri di pentas yang memiliki banyak cabaran yang harus diharungi dengan ikhlas . InsyaAllah Allah menjanjikan yang terbaik pada hambaNya selagi kita masih beriman dan bertaqwa kepadaNya yang satu . Setiap kesulitan pasti ada kesenangan sama seperti setiap soalan pasti ada jawapannya . Jadi , La-Tahzan ! Allah tidak akan menjatukan ujian kepada hambaNya di luar kemampuan hambanya . Katakan Boleh , InsyaAllah dengan izinNya . Allah always close to us no matter what . Allah Love Us 

walahualam 









2 comments:

Anonymous said...

assalamualaikum.... waaaaaaaa....
sedihnye..... terharu.... terima kasih.... doakan saya kuat..

Fatin Nur Nabilah Roslan said...

Wa'alaikumussalam , sabar wahai teman . Sedih mu itu buang jauh-jauh . Jangan fkirkan sesautu hal yg tdk pntg bgimu . Fkirkan perkre yg lebih baik dri itu . Ingat Allah lah yg terdekat utk kte meminta tolong . Jadi mintalah kepadaNya dgn sabar dan ikhlas serta tawakal . Sabara + doa + usaha + tawakal insyaAllah (:


JAZAKALLAHU KHAIRA , SEMOGA BERMANAFAAT !