2011 NOW !

As'salamualaikum sahabat semua .. 


Alhamdulillah banyak tidak terhingga kepada Allah Yang Maha Satu . Tanpa Dia , kita sekarang mungkin tidak mendapat peluang untuk menghirup udara lagi , untuk sujud kepadaNya setiap hari , untuk berbuat kebaikan , untuk bersedekah dan juga untuk berbakti kepada orang-orang yang telah berjasa pada kita . Jangan jadi kacang lupakan kulit ! 


Memberi itu lebih baik dari menerima ,

Mencegah itu lebih baik dari merawat , 

 Membaca Al-quran lebih baik dari menyanyi , 

Mendoakan orang lain lebih baik dari bermusuh . 


Alhamdulillah selagi lagi , saya dengan rasa syukur kepadaNya kerana diberi kesempatan untuk mencoret di laman blog ini . InsyaAllah , saya akan menulis tentang apa yang sering berlaku mahupun terjadi dalam kehidupan seharian kita . Saya ini masih belajar mendalami semua ini , jika ada yang salah harap ditegur . InsyaAllah , teguran kalian menjadikan saya lebih tajam dalam menulis lebih banyak lagi tentang agama yakni yang tepat ! Sesungguhnya Allah akan menolong hambaNya yang berjuang ke jalan yang benar dan diredhaiNya , InsyaAllah dengan izinNya . 

Tahun 2010 menjanjikan yang terbaik . Segala suka duka yang di alami samada pada diri , keluarga , sahabat dan juga negara . Banyak berita gempar , mengejutkan , gembira , sedih , hiba dan berbagai macam perasaan yang bercampur baur dalam diri . Namun , dengan kuasaNya semua itu bagai soalan yang pasti ada jawapan . Setiap kesulitan ada kesenangan . Apa yang penting kerjasama berjemaah sesama kita . Bak kata perdana menteri kita yang berkaca mata itu , 1 Malaysia ! 

Masa berlalu ibarat roda berputar . Sekejap naik dan turun . 

Yang kaya menjadi miskin 

Yang miskin menjadi kaya . 

Yang muda menjadi tua . 

Yang kecil menjadi besar . 

Yang banyak menjadi sikit . 

Itulah lumrah kehidupan manusia yang tidak dapat dipisahkan bak kata pepatah bagai aur dengan tebing . Kita manusia harus terima kerana itulah perjalanan hidup kita sebagai manusia di muka bumi Allah ini . Dunia ini ibarat pentas bak kata sahabat baik saya . Allah menguji tahap keimanan kita di pentas ini kerana di alam yang satu lagi menjanjikan yang terbaik seperti mana yang di lakukan di dunia . Ini sudah terbukti di dalam Al-quran , sunnah dan hadis . Dengan adanya syurga dan neraka , manusia sentiasa berwaspada , menjaga dan mencegah dari terbelenggu dalam kancah negatif dan boleh menyebabkan terpesong akidah seseorang itu . SubhanaAllah . Kita lakukan kerana Allah !

Hari ini , tepat jam 6.15 a.m saya menulis coretan ini . Sudah bertukar daripada 2010 kepada 2011 yang telah datang dengan selamat . InsyaAllah , tahun ini bakal menjadi tahun yang baik buat semua tidak kira siapa sahaja . Banyakkanlah amalan yang baik , amalan sunat juga tetapi yang lebih utama amalan wajib . Perbaikilah tingkah laku kita kepada Allah barulah tingkah laku kita kepada manusia akan baik-baik juga . Rendahkan diri kita kepadaNya . Jadikan kita seorang yang takut akan azabNya . Jadikan diri kita seorang yang hanya mengimpi dan menginginkan izinNya , keampunanNya , kasihNya , CintaNya , keredhaanNya . Allah itu terlalu pemurah . Kita semua sedar itu , tapi kenapa masih kita tidak mensyukuri pemberianNya ? Apakah kita ini sudah terlalu senang ? Buat apa jika memiliki harta yang banyak tetapi sakit dan tidak senang hidup . Lebih baik tidak memiliki harta yang banyak tetapi sihat tubuh badan dan hati tenang . Itulah yang betul !

Tahun ini 2011 ! Saya dan sahabat saya yang lain akan menduduki peperiksaan SPM ! Ya Allah rasa gentar tidak terkata . Apa lagi , SPM penentu masa depan kita . Doakan kami semua berjaya dan sukses dalam redhaNya . Amin . Sahabat juga banyak membantu tika susah mahupun tika senang . Itulah persahabatan yang diredhai Allah . Berbuat baik dan menasihati ke arah kebaikan . Sama-sama kita nasihat menasihati kerana tidak rugi jika kita menasihati orang lain tetapi biar dengan cara yang lembut dan sopan kerana Islam itu indah !

Banyak juga kenangan-kenangan yang tidak dapat dilupakan ketika tahun 2010 ini . Semua biarlah menjadi ingatan yang berkekalan . Yang baik dijadikan pedoman dan yang tidak baik hindarkan dari memikirinya . Buang air yang keruh ambil yang jernih . Setiap musibah pasti ada kemanisannya bukan semuanya pahit . Ada pepatah menyebut , kulit ilmu memang susah untuk difahami tetapi bila membuka kulit itu dan belajar nescaya senang akan datang menghampiri . InsyaAllah .

Jadikan 2011 ini Jantung kita ! 




Ucapan terima kasih kepada sahabat yang banyak membantu :


Nurizzatul najihah bt Nasruddin 



Nur farahin hamizah bt Mohd Rashdan 



Nuur Farahim Akmam bt Yahaya 



Rafhanah Qasrina bt Ramli



Nur syahirah bt Abdul Rahim



Amira lotfi 



Aqilah sani



Nurul Aisyah bt mainor





SAYA SAYANGKAN ANDA SEMUA TAU TERMASUK SAHABAT YANG LAIN KERANA ALLAH

2 comments:

SouvtHouze said...

"SPM penentu masa depan kita" ?

there no such things .. pal
SPM is one of channel to success ..

" We just plan , Allah decided "

Fatin Nur Nabilah Roslan said...

As'salamualaikum , terima kasih ats nasihat . Ya , betul Allah yg tentukn dn kte cuma merncg . Kerana Allah thu segalanya dan yg terbaik utk diri kita . (:


JAZAKALLAHU KHAIRA , SEMOGA BERMANAFAAT !