Terkadang . . .



Assalamualaikum ,

Terkadang kita tak perasan kalau sebenarnya teguran orang tu baik untuk kita . Kita yang fikir lain padahal apa yang orang tu nak bagi tahu untuk kebaikan kita juga .

Terkadang kita tak perasan kalau sebenarnya hati kita ni dah banyak tompok hitam yang boleh menyebabkan kita sampai tak sedar perbuatan yang kita lakukan itu jahat . Kita boleh lagi senyum dan gelak-gelak dengan perbuatan tu . Nauzubilahiminzalik .

Terkadang kita tak perasan kalau sebenarnya penglihatan yang kita ada ni kita tak gunakan sebaiknya . Kita sedap-sedap tengok hal yang tak diRedhai ALLAH . Suka tengok sesuatu sampai menaikkan syahwat nafsu .

Terkadang kita tak perasan kalau sebenarnya ucapan kita ni tak berlapik dengan menyebabkan peluru ucapan keluar terus dari mulut . Kata-kata yang diucap zahir , macam mana pula kata-kata yang diucap secara tersembunyi (dalam hati) kita cakap hal yang baik atau tidak . Kita mengata dia ke ? Kita mengumpat dia ke ? Kita cakap hal tak puas hati pada dia ke ?

Terkadang kita tak perasan kalau sebenarnya orang yang kadang kita tak suka tulah yang akan tolong kita dan kita perlukan dia . Kalau tak nak hatinya sakit , kita layannya dengan baik . Layan dengan biasa tanpa buat orang tu terasa dengan perbuatan kita kerana doa orang yang teraniya itu dimakbulkan ALLAH .

Terkadang kita tak perasan kalau sebenarnya ilmu yang kita timba selama ni tak masuk dalam kepala . Sebab apa ? Susah nak masuk . Kita cek balik hubungan kita dengan ALLAH . Beza ilmu yang ALLAH redha dengan ilmu yang ALLAH tidak redha . Doalah supaya ALLAH Berkati ilmu kita , agar kita dapat ingat , amali , gunakan ilmu untuk semua dan diri sendiri . Rasalah takut bila ilmu tak diBerkati ALLAH , boleh menangis rasanya .


Tiga orang yang tidak ditolak doa mereka: Pemimpin Yang Adil, Orang yang berpuasa hingga dia berbuka dan doa orang yang dizalim diangkat oleh Allah di atas awan pada hari qiamat dan dibuka baginya pintu-pintu langit dan 


Allah berfirman, “ Demi kemuliaanKU pasti AKU menolong engkau walaupun hanya menunggu masa sahaja”.
(Riwayat Imam Ahmad, Tirmizi dan an-Nasai dan Ibn Majah )

Terkadang kita tak perasan semua tu dan semua yang lain .

Moga kita S E D A R sebelum terlambat sebab M A U T tak kira SIAPA , UMUR , BILA , DIMANA .

Ya ALLAH ampuni dosa-dosa kami semua . Amin .  Maafkan saya semua .

Wallahualam .

No comments:


JAZAKALLAHU KHAIRA , SEMOGA BERMANAFAAT !