Baru

Assalamualaikum ,

Malam 1:17 AM
Aku terdetik seketika berfikir tentang sesuatu
Yang pasti perlu aku fikirkan lagi
Aku takut lalu aku tenangkan diri
Bersangka baik kepada ALLAH dan semua
Lihat keburukan aku pada dia
Lihat kebaikan dia pada aku
Aku belajar benda yang baru
Walau ramai yang sudah lama belajar itu
Namun ALLAH telah memberi aku satu pelajaran baru

Yakni ?

Tidak mengharapkan balasan daripada manusia

Alhamdulillah 

ALLAH membuka pintu hati ini untuk belajarnya

Tidak mengharapkan balasan manusia

Belajar melihat & merenung kebaikan orang lain pada diri

Bukan 

Belajar melihat & merenung keburukan orang lain pada diri



Rasulullah SAW bersabda : "Siapa ingin menjadi manusia terkaya, hendaklah dia lebih mempercayai yang di sisi Allah daripada apa yang ada bersamanya"


Kadang-kadang kita mungkin merasa diri ini yang betul mengikut pengetahuan sendiri bukan dengan pandangan orang lain , sahabat baik kita . Diri belajar hari ini , kita harus berhati-hati setiap ketika dengan belajar mendengar apa yang dikatakan seseorang tentang sesuatu . Apa yang dikatakan itu benar atau tidak . Fikir dalam-dalam , ulang-ulang kali walau kita lambat pickup . Apa sebenarnya orang tu nak sampaikan ? Apa sebenarnya yang orang tu nak kita tahu ? Jadi ini mungkin ada berkaitan dengan hati kita sendiri .

Jangan kita terus nak bagi 'penalti' atau 'kad merah' maksudnya menjatuhkan hukuman sesuka hati pada orang lain jika sesuatu yang dia lakukan bertentangan dengan kita . Ia peringatan buat saya juga . Peringatan yang baik itu kadang-kala kita kabur-kaburkan untuk memahaminya . Namun bila kita kesal dan ingat kembali kesilapan kita itu teruslah kita ubah . Cintailah orang lain . Dicintai semula itu urusan ALLAH kata Hilal Asyraf .




Nota : Mungkin peristiwa kecil ini dianggap remeh kadang kala . Namun ALLAH menunjukkan jalan-Nya yang tersendiri dengan pelbagai hikmah . Aku tak berani untuk katakan apa . Tapi biarlah Dia yang memahami segalanya . Doa yang terbaik dan jangan putus harapan pada-Nya . Amin . Wallahualam


P/S : Mara layari ini SINI bagi maklumat yang lebih lanjut untuk lepasan SPM 2011 . Sahabat baik saya yang memberi tahu ini . Mari follow mereka SINI & SINI . HIJRAH MENARA GADING !

No comments:


JAZAKALLAHU KHAIRA , SEMOGA BERMANAFAAT !