Ruginya meninggalkan solat

As'salamualaikum , 

Alhamdulillah , terima kasih kepada ALLAH kerana memberi saya peluang untuk menulis sedikit ilmuNya kepada anda dengan izinNya . Selawat dan salam buat penghulu kita , Nabi Muhammad S.A.W . Amin . 

Solat itu tiang agama 

Perkataan itu selalu kita dengar . Sebenarnya kita tahu kalau tinggal solat itu berdosa tapi kenapa diri kita sendiri malas untuk menunaikan solat . Kadang-kadang solat pun , macam terpaksa dan bermacam sebab seperti ada hal . Astagfirulahalazim . Ini peringatan buat saya juga . Kesalahan kita selama ini , jika ALLAH menunjukkan jalan buat kita dan kemudian kita sedar , ambilah peluang itu wahai diri begitu juga saya . Memang sifat malas itu susah sekali untuk kita kikis , tapi jika niat kita sendiri nak dekat pada ALLAH , dapat buat untuk ALLAH . InsyaALLAH , ALLAH pasti tolong . Kita kena kuat ! 



Orang yang mengabaikan solat akan mendapat kerugian di dunia dan akhirat . Di dunia , kehidupan mereka akan dipenuhi dengan maksiat dan kemungkaran , serta hidup menjadi tidak tenang dan tidak keruan . 

ALLAH berfirman bermaksud : 

" Sesungguhnya solat itu mencegah daripada perbuatan keji dan mungkar " 
[Surah Al-'Ankabut 29:45] 

Apakah untungnya kalau hidup dalam kemewahan sekalipun , sekiranya hati tidak tenteram dan tidak tenang ? 

Manakala di akhirat pula , orang yang mengabaikan solat akan menerima azab yang pedih . 

Dalam kitab al-Kaba'ir karangan al-Imam al-Zahabi , dinyatakan bahawa sebahagian ulama telah berkata bahawa orang yang meninggalkan solat akan dikumpulkan bersama Qarun , Firaun , Haman , dan Ubay bin Khalaf di akhirat kelak .  

Sumber : Majalah solusi isu no 38 m/s 38 . 

p/s : Ya ALLAH ampuni aku dan kami semua . Jangan kami ambil enteng dengan semua ini . Jadikan sekecil dosa pun ia merupakan dosa besar buat kami . Bantulah kami ya ALLAH sebelum ajal kami tiba . Amin . Wallahualam .




No comments:


JAZAKALLAHU KHAIRA , SEMOGA BERMANAFAAT !