Berhati-hati , jangan bergopoh-gapah !





As’salamualaikum , Alhamdulillah bertemu kembali kita di laman blog ini . Panjat syukur yang tidak terhingga kepada Maha Pencipta , ALLAH S.W.T dan mari kita banyakkan selawat ke atas junjungan besar Nabi Muhammad S.A.W .

Alhamdulillah , pada jam 10.41 malam ini saya , hamba ALLAH yang kerdil ingin berkongsi kepada kalian semua tentang satu topik yang bertajuk ‘ BERHATI-HATILAH , JANGAN BERGOPOH-GOPOH ‘ . Haa , berbalik pada tajuknya kita sudah tahu apa yang boleh didefinasikan sebagai ‘GOPOH-GOPOH’ , menurut saya gopoh bermaksud tergesa-gesa atau melakukan sesuatu pekerjaan dengan cepat tanpa mempedulikan kesannya mahu kepada diri sendiri dan orang lain .

Apabila sikap ini ada pada manusia , maka akhirnya manusia akan dirundung penyesalan . Masyarakat arab sampai menamakannya UMMUN NADAMAH yakni ‘ ibu segala penyesalan ‘ . Penyakit atau tabiat buruk tersebut kita namakan ‘kekalutan’ . Penyakit rohaniah ini berpunca daripada kelemahan iman , kelemahan jiwa dan tipu daya syaitan yang akhirnya mendatangkan banyak masalah dan berkahir dengan penyesalan .

Dikatakan gejala-gejala ini semuanya berpunca daripada syaitan kecuali pada 5 lima perkara :

Melayani , menyantuni dan memberi makan kepada tetamu apabila dia sudah  sampai

Mengurus dan menyelenggara jenazah apabila dia sudah meninggal dunia .

 Mengahwinkan anak gadis apabila sampai masa dan cukup usianya .

Membayar hutang apabila sudah sampai tempohnya .

Bertaubat apabila berbuat dosa .


[ LIHAT KITAB > Qutuf Mukhtarah , bahagia pertama , m/s 168 tulisan Al-Ustaz Abdullah bin Yahya Ali Yahya Al-Ghamidi ]


Selain dari lima perkara ini semuanya membawa kepada penyesalan . Kenapa dan mengapa ? Al-Ustaz ‘Imad Mahdiy di dalam bukunya Lahzhoh Min Fadhlik !  m/s 90 terbitan [  Maktabah Dar Ibnu Rajab ] mencatatkan bahawa orang yang kalut atau gopoh seringkali bersikap :

~ Bercakap ( berkata-kata ) sebelum ia mendalami dan memahami sesuatu perkara . Main cakap aja . Betul atau tidak belakang kira . Fakta jangan tanyalah . Akhirnya ?

~ Menjawab pertanyaan sebelum ia memahami benar-benar sesuatu persoalan dan pertanyaan yang diajukan . Lain yang ditanya , lain yang dijawabnya . Akhirnya ?

~ Bertindak sebelum habis fikir . Maknanya , tak fikir dan tak ambil hirau pasal baik dan buruk natijah sesuatu perkara . Akhirnya ?

~ Membuat sesuatu keputusan penting sebelum habis merancang dan merencana . Hasilnya , kerja tak siap dan tak sempurna . Separuh masak dan sekerat jalan . Akhirnya ?

~ Memuji seseorang sebelum dipuji . Rupanya yang dipuji itu sang pendusta ataupun pengkhianat . Akhirnya ?

~ Mengeji dan mencaci sebelum meneliti . Rupanya yang dikeji adalah insane yang baik hati dan tinggi budi . Akhirnya ?

Justeru , tidaklah seseorang bersahabat dengan sikap dan tabiat buruk di atas melainkan penyesalan akan menimpa dirinya . Meranalah jadinya . Oleh itu , bertenanglah , berhati-hati , fokuslah , berlapang dada , bersangka baik , bersikap rasional , mudah-mudahan terhindarlah kita semua daripada sindrom al-Ajalah atau Ummum Nadamah .



p/s : Copy dari sebuah buku “ Bawa Hatimu kepada Tuhan “ karya Amaluddin Mohd Napiah . Alhamdulillah . Walahualam .

No comments:


JAZAKALLAHU KHAIRA , SEMOGA BERMANAFAAT !