Trend ?

As'salamualaikum semua ..

Kali ini saya ingin membincangkan masalah tentang wanita . Wanita selalu disebut sebagai golongan yang mudah terpengaruh dengan perubahan yang berlaku di persekitaran kehidupan mereka . Sebagai contoh apa juga TREND berkaitan fesyen dan kecantikan sedang hangat pasti ia sering menjadi ikutan kaum hawa baik dari segi pakaian , aksesori , tudung dan sebagainya .

Kamus dewan memberi definasi TREND sebagai aliran (gerakan dan sebagainya) , perkembangan rentetan kejadia (amalan dan lain-lain) yang seolah-olah menuju ke suatu arah . Persoalannya , adakah wanita yang mengikut trend ini membawa kebaikan kepada diri sendiri atau sebaliknya ?





Lebih buruk lagi ada di kalangan wanita yang sanggup bergolok bergadai semata-mata tidak mahu ketinggalan untuk mengikut TREND . Paling penting yang kita lakukan janganlah mendatangkan kesusahan kepada diri sendiri dan yang mesti kita ingat bahawa perhiasan  wanita itu bukan untuk dipertontonkan apa lagi kepada orang yang bukan muhrim bagi kita  . Bak kata pepatah , ukur baju di badan sendiri . Seperti yang kita tahu banyak jenis tudung yang sudah dijual di luar pasaran dengan bermacam corak , bentuk , stail , warna dan sebagainya . Kalau nak dikatakan , TREND yang kita semua dapat lihat adalah jenis selendang . Macam-macam jenis lipatan dan belit-belitan yang perlu dilakukan . Bukankah itu satu bentuk kesusahan ? Hanya sekadar inginkan kecantikan kita sendiri yang susah ?

Biarlah kita pakai berpada-pada dan mengikut ketetapan yang telah disuruh oleh agama kita . InsyaAllah , Allah lebih merahmati kepada hambaNya yang mengikut suruhanNya . Kita tak nak ke rahmat daripadaNya ? Mesti kan nak ! Haa , jadi mari kita perbaiki cara pemakaian kita selama ini , jika mengikut suruhan Agama maka baguslah tetapi jika sebaliknya marilah kita sama-sama ke arah yang diredhaiNya . Dunia ia sekejap sahaja , kita ini bagai pengembara yang tidak tetap pada satu tempat  . Jangan kita menunggu petang tetapi gunakan pagi itu sebaik-baiknya kerana boleh jadi petang itu tiada lagi bagi kita dengan izinNya semua itu tidak mustahil boleh berlaku atas kuasaNya .

 


KITA LAKUKAN KERANA ALLAH (:

No comments:


JAZAKALLAHU KHAIRA , SEMOGA BERMANAFAAT !